Artikeln producerades ursprungligen 18 februari 2009, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Porsche Cayenne GT

Cayenne är en av Porsches riktiga storsäljare, och därmed ett av skälen till att det går så fruktansvärt bra för Porsche nu. Det här är dock inget den genuina Porscheentusiasten gärna talar högt om. Nu väljer desstuom Porsche att gå totalt emot vad man lovade för ett par år sedan: man släpper en Cayenne med diesel. Det, i kombination med den nya modellen Panamera, innebär att det klassiska företaget nu verkligen lämnat sitt grundkoncept och satt kurs på en helt annan riktning. Om det är bra eller dåligt får var och en avgöra, men att det genererar klöver står däremot glasklart. Porsche äger ju numer VW-gruppen, till exempel. Det köpet var ju knappast i lågbudgetklassen.

 

Mot bakgrund av det här är det förstås extra spännande att sätta nya  Cayenne GTS på prov. Det här är en veritabel fläskfilé till bil. Den har kort och gott extra allt. Cayenne V6 är redan i standardutförandet relativt välutrustad. Men vill man nu ha det där sista lilla extra och dessutom slippa konstgjord andning i form av turbo så är GTS ett självklart val. GTS är utrustad med en V8 på 4,8 liter som ger 405 hästar vid 6500 varv. Det är minst sagt tillräckligt, och man känner sällan att det saknas kraft. För att få stopp på den här typen av urkraft är det förstås viktigt med bromsar. DMH:s testexemplar är utrustat med keramiska bromsar. På Porsche kan du se skillnad om det är standardbromsar eller om det är keramiska på bromsoken. Standardbromsarna är röda och de keramiska är gula. Och den här lilla färgdetaljen skvallrar tvivelsutan om huruvida köparen är tät. För att få ett par keramiska bromsar med snygga gula bromsok får du nämligen hosta upp lika mycket pengar som för en mindre bil, 94 800 kronor, närmare bestämt. Då får du dock ett par bromsar som aldrig kommer att somna eller bli matta. De biter lika hårt och länge som en pitbullterier.

När man står och beundrar GTS noterar man att det är de sportiga detaljerna som skiljer den från övriga Cayennemodeller. Den känns mycket spänstigare och tuffare i sin rock. En stor aerodynamisk spoiler sitter placerad ovanför bakrutan, liksom ett fett kjolpaket runt om. Baktill sitter fyra stora utblås, som när man startar bilen bluddrar med en riktigt vacker stämma á la typisk tysk V8.

Inne i kupén hittar man snabbt en bekväm körställning tack vare de  elektroniskt justerbara stolarna. Standard i GTS är alcantara som inte bara stolarna utan även hela taket är klätt i. Skulle man beställa den extravaganta klädseln som tillval på en vanlig Cayenne snackar vi en rätt stor summa pengar. Utöver den läckra alcantan så är det mycket kolfiberpaneler och greppvänliga handtag det handlar om. Porsches design är grymt smakfull och det är inget som gnisslar eller glappar, allt sitter som det vore gjutet. 

När man vrider om nyckeln, som på klassiskt Porschemanér sitter på vänster sida om ratten, väser V8-motorn igång. Den är distinkt, men inte brölig för den sakens skull. Det finns tre olika inställningar på luftfjädringen: comfort, normal och sport. Det är ganska markant skillnad mellan comfort och sport. I sport läger känner man varenda gruskorn och bilen är stenhård i sin fjädring. I comfort glider man fram och fjädringen slukar ganska stora hål i marken utan att du märker det. Bredvid inställningarna för luftfjädringen finns en knapp märkt ”sport”, kort och gott. Trycker du på den ställer bilen inte bara om fjädringen till sport, den justerar även inställningarna på motorn samt hur växellådan arbetar. Och Cayenne GTS är mycket riktigt sportig, på ett sätt som en normal sportbil inte kan vara. Eftersom den har sina terrängegenskaper kan du köra ganska hänsynslöst och snabbt där du aldrig ens hade vågat tänka tanken att köra en vanlig sportbil. Och blir det riktigt dålig väg så är det bara att höja upp fjädringen till terrängläget som ger en markfrigång på hela 27 centimeter, samt låsa diffen. Då kan du dock bara köra i 30 km/h. 

Cayenne GTS är en milätare av rang. Jag kan verkligen förstå tyska affärsmän som pumpar på med sina Cayenner på autobahn. Detta monster tycks helt oberörd av hastigheter på upp och över 200 km/h. Då sänker bilen ner sig till det lägsta läget och suger sig fast i underlaget. Det här är onekligen ett kylargrin man får hålla uppsikt efter i backspegeln när man kör på Autobahn.

Visst är Cayenne GTS en väldigt dyr bil men det du får för pengarna är också de detaljer som kostar på en bil. Och att den kommer kunna gå långt om man servar den väl är inget man behöver oroa sig över. Porsche är Porsche och kommer så att förbli.

Porsche Cayenne GTS

GrundprisFrån 856 000 kr
Motor4.8 liters V8, 405 hk. Vridmoment 500 nm
Kraftöverföring6-växlad automat alternativt manuel låda, fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på  6.1 sek
Toppfart253 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren13.9 L/100 Km
Garantier2 års nybil-, 3 års lack-, 10 års rostgaranti, 2 års Porsche assistans
Webbwww.porsche.se

Trending

sv_SESvenska