Artikeln producerades ursprungligen 18 februari 2009, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Porsche GT2

Styggare Porsche än så här blir det inte just nu, om du då ska köpa en ny vill säga. Porsche GT2 är den värsta av alla Porsche modellerna och det känns med en gång när du ser den. Vårt testex är dessutom svart, hela bilen utstråla sån otrolig kraft!

Porsche GT2 är försedd med den klassiska boxer sexan på 3,6 liter. Med dubbelturbo i GT2 och med 530 hästar samt ett vrid på hela 680 newton skjutsar detta iväg bilen till 100 strecket på bara 3,6 sekunder, 200 är avklarat redan 7,6 sekunder senare. Under den veckan jag förfogade över GT2 roade jag mig ofta till mina vänners totala gap- näst intill panikskratt när man drar iväg från stillastående. Jag kunde inte riktigt förstå vad som fick folk att till och med i vissa fall be mig köra långsammare, redaktör Glaad till exemple. Det var först när jag åkte med Jocke Qvarnström som jag själv fick upplava vad som pågick i passagerarstolen… Jösses säger jag bara, det är ju rena rama berg och dalbanan man sitter i, magen rullar och pirrar och man famlar i panik efter något att hålla sig i, helt sjukt! Att man inte känner detta själv som förare är otroligt. 

För att få stopp denna vansinniga kraft har Porsche satt på som standard kermaiska bromsar med sina karakteristiska gula bromsok. Du kan se skillnad på om det är standard eller keramiska bromas på en Porsche genom att standard har röda ok och kermaiska gul. Att välja gula innebär att höja priset på sin Porsche med lika mycket som en mindre bil kostar. Men i GT2 ingår det alltså.

Att GT2 är byggd för att köras på mer än vanlig väg är helt uppenbart. Och den som inte gör det borde få spöstraff kort och gott. Inne i bilen hittar du en race-bur i fall bilen skulle råka hamna på tak. Du hittar även 5 punktbälte samt brandsläckare. Det sitter även ett tidtagarur uppe på instrumentbrädan och när man läser instruktionen för detta står det ganska lustigt, tidtagarur för att ta varv tider på banan eller på väg till jobbet.

När man sätter sig i GT2 så finns det två inställningar att göra på stolen, framåt eller bakåt. Men trots det så sitter man som i ett skruvstäd i dom otroligt sköna racestolarna. Man hittar lätt en bra körställning och på banan är det bara att åka fram lite för en tightare körställning.

Jag fick en hel eftermiddag på Swista-banan tillsammans med Jocke Qvarnström som instruktör. Stort tack till killarna där som lät oss köra. Trots att jag inte har så värst mycket racebanevana så hade inte en enda bil en chans mot mig när jag kom i GT2. Den har sån otrolig kraft och så fin väghållning. Genom att låta hjälpsystemet PSM vara på men stå i sportläge kunde jag ganska enkelt  ta mig förbi alla på banan. Sen dess skall tilläggas att jag tagit race licens samt en hel del mer tid på banan. Väl rekomenderat. Och att 997 GT2 har ett PSM system får vi nog tacka Porsche, förra modellen av GT2 hade inget hjälpsystem alls och fick därav det brutala smeknamnet ”Widow-maker”.

Vad jag kanske känner inför en Porsche GT2 för att försöka hitta något att klaga på är att man kanske skulle önska sig en RS version. Det är för mycket komfort i GT2 som standard. Visst, det är helt galet att man kan köra på banan snabbare än alla andra och sen köra därifrån hur lugnt som helst. Men man skulle vilja ha en bantad variant, utan nav, utan AC, utan en massa alcantra överallt. Då jävlar rent ut sagt!

Porsche GT2

GrundprisFrån 2 100 000 kr
Motor3.6 liters Boxer sexa med dubbelturbo, 530 hk. Vridmoment 680 nm
Kraftöverföring6-växlad manuell, bakhjulsdrift
Acceleration0-100 på 3,6 sek
ToppfartToppfart 330 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren15,0 l/100 km
Garantier2 års nybil-, 3 års lack-, 10 års rostgaranti, 2 års Porsche assistans
Webbwww.porsche.se
+Väghållningen och den galna accelerationen
Priset kanske men annars inget

Trending

sv_SESvenska