Artikeln producerades ursprungligen 2 april 2009, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Volkswagen Passat CC

Om du alltid kört cupé tidigare men fått tillökning och insett att det är rätt besvärligt att knö in hela familjen med barnstolar, barn, väskor etc genom endast två dörrar och fällda säten. Fast du vill ändå inte frångå den vackra formen som en cupé har och dom snygga karmlösa dörrarna, och du vill inte lägga dom summorna som behövs för att få stjärnan i fronten på en Mercedes CLS. Ja då är kanske en VolksWagen Passat CC nått för dig

.

Jag fick möjligheten att låna en Passat CC under en veckas vistelse i New York. Det är alltid lite annorlunda att låna nya bilmodeller när man är i staterna. Folk där har en helt annan attityd gentemot nya modeller och är det dessutom Tyskt så höjer folk på ögonbrynen ett par extra centimeter. Att komma glidandes i en spillrans ny Passat CC var definitivt inget undantag. Det Den eleganta karossens slanka former är verkligen iögonfallande och man stannar gärna till och beundrar bilen en extra stund. Dom har även lyckats otroligt bra med bakdelen på bilen och bakljusen är riktigt snygga. Det var flertalet gånger som folk kom fram när jag parkerade bilen någonstans på Manhattan och frågade vad det var för ny modell. En hel del tog dessutom misste på märket där fram och trodde det var just en Mercedes CLS. Visst, Volkswagen har tagit konceptet rakt av från Mercedes men dom har å andra sidan lyckat så bra med sin variant så det känns nästan som det kvittar. Dom snygga 18 tumms turbinliknande fäljarna är dessutom ganska rakt av kopierade från Mercedes SLR. Men återigen så gör det inget för dom sitter så snyggt på CC ändå.

Modellen jag hade till mitt förfogande var en 3,6 liters V6 bensinare med DSG låda, alltså en så kallad dubbelkopplingslåda. Motorn och lådan jobbar mycket bra tillsammans och bilen känns pigg utan att vara någon sportbil för den sakens skull. Och det kan vara bra att ha en bil som svarar på dina kommandon i rusningstrafiken på Manhattans gator. Dock tror jag att Svensk trafik håller relativt högt tempo förhållandevis, så man blir inte sönderstressad av New Yorks trafik när man skall zick zacka sig igenom bland dom gula taxibilarna.

Volkswagen har verkligen klivit upp från att vara märket ganska långt ner på listan för kvalitets känsla och numera har man tagit stor andelar och ligger inte långt från nivån för de 3 stora märkena i toppen, BMW, Mercedes och Audi. Och Audi var ju faktiskt inte heller ett av dessa märkena om vi går 20 år tillbaks i tiden. Numera är läderarbetet i toppklass och material känslan på instrument paneler och dörrar känns väldigt väl gjort och gediget. Volkswagen går på ett eget formspråk och man känner igen detaljer från både modeller under Passat CC och över modellklassmässigt så som Golf och Touareg R50, tidigare testade i CS Hemma.

Och gällande utrustning så kan du få det mesta i CC. Backkamera, stort pannoramasoltak, fläktar i stolarna, avståndhållande farthållare, filassistent etc. Det sistnämnda alltså filassistent är faktiskt marknadens bättre måste jag påstå. Jag har provat både volvos och Mercedes Volkswagens är bäst enligt mig. Volvos är ett högt pipljud som mer skrämmer än hjälper. Mercedes ger en darrning i ratten som är så svag så den inte känns medan Volkswagen ger en ganska kraftig darrning i ratten som man uppfattar med en gång och då återupptar fokus på körningen. 

Passat CC känns lyxig och den ser lyxig ut dessutom. Detta är en perfekt crossover modell för dig som inte vill ta steget från din älskade cupé direkt till familjekombin men ändå behöver lite mer utrymme. Passat CC kostar dessutom inte lika mycket som bilen med stjärnan men torts det känns den väldigt gedigen. Om du väljer en Passat CC kan du räkna med att folk kommer beundra din bil när du parkerar den.

VolksWagen Passat CC V6

Grundpris379 900 kr
Motor3,6 liters  V6 Bensin,  300 hk. Vridmoment  360 Nm
KraftöverföringDSG automatlåda, Fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på  5,6  sek
Toppfart250  km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren10,1 liter/100 km
Garantier2 års nybils-, 3 års vagnskade- samt12 års rostgaranti, Mobilitetsgaranti
Webbwww.volkswagen.se
+Dom otroligt läckra formerna och materialkänslan.
Ingen stjärna där fram och därav inte lika het.

Trending

sv_SESvenska