Artikeln producerades ursprungligen 9 oktober 2009, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Audi R8 V10 vs Nissan GTR

Du står där och skall välja en sportbil som skall ge dig adrenalinkickar som inget annat, åkturer som du sent skall glömma och en massa glädje. Du vill ha en fyrhjusldriven raket med rund 500 hästkrafter. Då har vi tagit fram två alternativ för dig. Antingen Tysk ingenjörskonst i form av Audi R8 V10 eller Japanskt teknikundret Nissan GTR.

 

Båda bilarna är otroligt långt framme i tiden vad det gäller teknik och potens, man har kommit lite närmare möjligheternas horisont och hur långt man faktiskt kan ta en bil med hjälp av teknik. Så egentligen är det två stora frågor du måsta ta ställning till för att kunna välja mellan dessa två fullblods racers, design eller pris?

Om vi börjar med jämföra kraftpaketen i bilarna och då Audins till att börja med. Nu en V10  på 5.2 liter och 525 hästkrafter. Den tidigare modellen av R8 hade en V8 på 4.8 liter och 420 hästar. Det var precis dom där 100 hästarna som saknades i förra versionen. Nu finns dom där och ger ett vridmoment på 530 newtonmeter vid 6500 varv. Detta är tillräckligt med kraft så det räcker utan tvekan.

I Nissan GTR har man tryckt ner en handbygd 3.8 liters V6 med dubbla turbo aggregat för att hjälpa till med kraften. Detta resulterar i 485 hästar enligt Nissan men det sägas att det är mer enligt många. Ett vridmoment på hela 588 newton mellan 3200-5200 varv ger en raketkick som får hjärtat att stoppa på de flesta och bergochdalbane effekten ett faktum. Så motormässigt är det ganska jämt lopp, Nissan kommer iväg aningen snabbare än Audin men Audin tar igen det i högre farter. 

För att kunna uppleva lite riktigt körkänsla tog jag bilarna till två olika banor för att verkligen se vad det gick för. Audin fick följa med till Gotland och Gotlandring. En bana som jag personligen verkligen gillar. Audin känns riktigt tight i svängarna och kraften finns där hela tiden. Att komma ur sista kurvpartiet innan rakan och trycka plattan i mattan och låta V10 varva ut på varje växel är total njutning för varje sinne. Bromsarna tar riktigt bra också men efter ett par varv blir dom 19 stora gatdäcken som sitter på lite för varman och man börjar kana runt i svängarna. Ett par R däck på denna hade varit drömmen.

Eftersom det var Mikael Persbrandts blivande GTR som vi fick nöjet att testa under en dag i Göteborg föll det sig naturligt att ta en sväng på Göteborg Raceway nere på bananpiren. Ett otroligt kul koncept som är svårt att förstå varför inte huvudstaden inte har något liknande. Banan ligger precis vid Götaälvsbron på Hissingssidan. Trots att GTR är stor som ett kvarter så känns den väldigt lätthanterlig i kurvorna och även här skjuter kraften på mer än man kan önska. Här har Nissan valt att sätta på ett par 20 tum stora pungteringsfria däck fyllda med kvävgas. Detta för att kvävgas inte expanderar under upphettning som är en följd av hårdkörning. 380 mm bromsskivorna från Brembo håller precis vad dom lovar och kraftiga nedbromsningar sker lika lugnt som att sagt ner farten när man går, det är bara hjärnan som inte hänger med.

Att Nissan GTR känns stor är ingen illusion, den är gigantisk och ställer du Audin R8 bakom GTR döljs den helt i siluetten av GTR. Även inne i GTR känns allt stor, lite som att sitta i en SUV, man tittar ner på folk i andra biler. Personligen tycker jag inte det skall vara sä här i en sportbil men som tidigare nämnt påverkar det uppenbarligen inte GTR kompetens. I Audin sitter man lågt och hela kupén känns tight och otroligt välbyggd. Vad jag dock ej blev kompis med var stolarna. Dessa var av Gran Turismo stil och jag saknade ofta stod i sidled. Ett par skalstolar hade verkligen varit att föredra. 

GTR stolarna ger bra stöd och du känner att du sitter ordentligt när det svänger. Däremot känns allt plastigt i kupé, inte alls den Tyska kvaliteten som hos R8. I GTR bjuds du dock på en nästintill TV-spel liknande kontroll i form av en display där du kan se all tänkbar info om bilen under körning. Info om allt från förbrukning, laddtryck, g-kraft, växlings-info, gas-reaktion etc. Detta är riktigt kul att följa och hur man behandlar bilen.

Så om man ser till ovan nämnda saker är loppet väldigt jämt mellan dessa två bilar. och då är det dax att ta upp de två huvudsjälen till val av mellan Audi R8 V10 eller Nissan GTR. Utseende eller prislapp. Priset på dessa två bilar skiljer sig märkbart, en Audi R8 V10 kostar närmar 1.5 millioner kronor med lite extra utrustning och en Nissan GTR går på lite över 800 tusen kronor. Det är stor skillnad i pris för två bilar som är ganska likvärdiga utan tvekan. Men då kommer vi till den andra aspekten, utseendet. Audi R8 har vackra sportbilslinjer som dom flesta går igång på och när man kommer åkandes i en R8 är det få som inte stannar upp och lägger en lång blick på bilen. Nissan i sin tur är som sagt stor som en lastbil och har vulgära former med en lagårdsvägg till ända. Få som inte vet skulle vända sig om för att titta extra på denna bil. Så frågan kvartsår helt enkelt, Plånbok eller design, det är frågan? 

Audi R8 V10

Grundpris1 405 000 kr
MotorMittmonterad V10 5.2 L 10-cylindrig motor, 525 hk. Vridmoment 530 Nm
KraftöverföringV10 Manuell 6-växlad låda, alternativ R-tronic låda, Fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på  3,9 sek
Toppfart316  km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren14,7 liter/100 km
Garantier2 års nybil-, 3 års lack-, 10 års rostgaranti, 2 års Audi assistans
Betyg4
Webbwww.audi.se
+Audi R8 V10 Vacker och tight Tysk konstruktion med välljudande V10.
Audi R8 V10 Dyr och stolar under all kritik i en sån här sportbil.

Nissan GTR

Grundpris813 000 kr
Motor3.8 L V6-cylindrig motor med dubbelturbo, 485 hk, Vridmoment 588 Nm
Kraftöverföring6-växlad dubbelkopplingslåda, Fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på 4.8 sek
ToppfartToppfart 314 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren12.4 liter/100 km
Garantier3 års nybil-, 3 års lack-, 12 års rostgaranti, 3 års Nissan assistans
Betyg4
Webbwww.nissan.se
+Nissan GTR Priset för en sådan här raket, otroligt kraftfull. Kul med tv-spelsliknande kontrollpanelen.
Nissan GTR Designen och storleken och den plastiga kvaliteten känslan. 

Trending

sv_SESvenska