Artikeln producerades ursprungligen 3 februari 2010, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Audi Q7 V12 Tdi

När man trycker på startknappen och V12 dieseln drar igång så är det väldigt sävligt. Inte alls som en bensin V12. Jag rullar iväg och med det otroliga vridet denna bil innehar så känns det som att glida runt på tongång när man crusar i stan. Men så blir man stående först vid ett rödljus och får möjligheten att trycka ner gaspedalen till sin ände i golvet. V12 dieseln vaknar till liv och dom 1000 newtonmetrarna av vridmoment får bilen att näst intill stegra sig, virdmomentet är så våldsamt att man nästan släpper av på gasen per automatik för självbevarelsedrift.

 

När man trycker på startknappen och V12 dieseln drar igång så är det väldigt sävligt. Inte alls som en bensin V12. Jag rullar iväg och med det otroliga vridet denna bil innehar så känns det som att glida runt på tongång när man crusar i stan. Men så blir man stående först vid ett rödljus och får möjligheten att trycka ner gaspedalen till sin ände i golvet. V12 dieseln vaknar till liv och dom 1000 newtonmetrarna av vridmoment får bilen att näst intill stegra sig, virdmomentet är så våldsamt att man nästan släpper av på gasen per automatik för självbevarelsedrift. 

Ljudet som kommer från V12 dieseln påminner inte om någon annan V12. Det är ett mycket mer mekaniskt ljud och till en början skulle man kunna tror att något inte stämmer. Givetvis slukar Turbon mycket av ljudet men en dieseln motor låter ju som bekant väldigt annorlunda från en bensinare och när alla 12 cylindrar går för fullt utbringar dom en mycket fin stämma.

Min resa för testet har Åre som destinationen. Och resan upp sker helt odramatiskt och dom 67 milen känns snarare som 6,7 mil. Man sitter kungligt i Q7 och svävar praktiskt taget fram i och med luftfjädringen. Väl uppe i Åre har jag kommit överens med Audis folk som har hand om testkörningarna Åresjöns is. Men för att få köra på isen måste jag tanka syntetisk miljödiesel och det har Audi lovat förse mig med på plats. Detta är något Audi varit tvungna ha på grund av miljön. Problemet är dock att jag anländer till Åre med halv tank vanlig diesel. Så under 1 dag är jag tvungen att köra slut en halv tank vanlig diesel i centrala Åre för att sedan få köra 30 minuter på sjön. Kanske inte så miljötänkade. Dock ett plus i kanten för oss som på skämt är med i gruppen ”Fossil Fuel Weekend” Jag är givetvis tacksam för den trevliga körningen på sjön som det innebar och som mestadels var på brett ställ.

Och i en miljöaspekt så är faktiskt Q7 V12 Tdi riktigt snål om man jämför en bensin V12 på samma liter och samma hästar. Snittförbrukningen låg runt ? liter milen och hade det varit en bensinare med samma typ av körning hade nog inte 3 liter milen räckt. 

Visst är en Hummer H2 större men Audi Q7 V12 Tdi är bilen för dig som vill vara störts och ha mest kraft av alla men vill köra diesel. Du bryr dig inte heller om att du kan köpa en supersportbil för samma pengar, för en sån har du nog redan i garaget. Audi Q7 V12 Tdi är toppen av isberget och har allt du vill ha och lite till!

Audi Q7 V12 Tdi

GrundprisFrån 1 330 600 kr
Motor6 liters V12 med turbo, 500 hk. Vridmoment 1000 nm, diesel
Kraftöverföring6 växlad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på 5.5 sek
Toppfartbergränsad till 250 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren11.3 l/100 km
Vikt2 752 kg
Garantier2 års nybils garanti
Betyg3
Webbwww.audi.se
+Vulgärt stark motor och grym komfort.
Vart tog spänningen vägen och ljudet framförallt.

Trending

sv_SESvenska