Artikeln producerades ursprungligen 10 maj 2010, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Porsche Panamera Turbo

Det var redan många som skarpt ogillade idéen på Cayennemodellen när den laserades så när Panamera konceptet presenterades togs det verkligen inte emot med öppen famn av de mest inbitna Porsche fansen. Men eftersom Cayennen genererat mer pengar till Porsche och möjliggjort en ganska tilltagen ökning på alla plan så var Panameran ett givet beslut. Och inte mycket bättre blev reaktionerna när den visades tack vare sitt ganska annorlunda och till viss del klumpiga utseende. Så oddsen var inte speciellt goda när bilen väl rullade ur fabriken och jag kan erkänna att när jag själv såg den för första gången var jag högst tveksam till formgivningen

.

Nu är det dock så att en helt ny form som man är ovan inför ofta brukar behöva lite invänjningstid och precis så är det med Panamera formen. Den otroligt breda fronten och långa karossen med sin ganska trubbiga ända är verkligen inte välbalanserad vid första anblick. Men så plötsligt faller bitarna på plats och du börjar bli vän med formerna. En viss del av att vänskapen börjar växa kan vara av den orsaken att du får ett annat perspektiv när du väl sätter dig i Panameran. Interiören är välbyggd som få och inbjuder till långfärd på aktivt sätt.  

Detaljarbetet är av högsta klass enligt klassiskt Porschemanér. Mitt konsolen har dock en väldigt stor likhet till Nokias lyxmobilmärke Vertu och är enligt mig inte snyggast på marknaden. Men som sagt man kanske behöver vänja sig även vid denna. Panamera är strikt fyrsitsig och sätena skulle mer kunna liknas med fyra riktigt sköna fåtöljer. Instrumenteringen är riktigt användarvänlig och man har fällt in en bilskärm i en av instrumenttavlorna där man kan få all info om bilen men även navigationskarta, mycket smidigt för att inte behöva släppa blicken alltför långt från vägen.

Panamera är nu släppt i en rad motoralternativ men vi har valt att testa flaggskeppet med en Turbomatad V8 på 4,2 liter som levererar 500 hästar. Det är ett härligt muller om motorn men inte alls högljutt så det stör i kupén. Till detta har Porsche valt sin PDK låda, Porsche Doppelkupplung, en supersnabb dubbelkopplingslåda som reagerar snabbare än blixten. Detta gör också att accelerationen sker väldigt smidigt och mjukt.

För att kunna ta reda på ordentligt hur Panamera Turbo känns har jag valt att åka upp och hälsa på en vän i Idre. Resan dit är i sämsta förhållanden med snörök, stora ispartier med vägfåror i på vägen. Trots sina 20 tums däck går färden otroligt säkert och jag anländer utan minsta tillstymmelse till trötthet. Det är först när jag skall återvända hem som jag får bättre tur med vädret och jag kan låta Panameran spänna ut lite och fartresurserna överstiger hastighetslagarna med råger milt sagt. 

Trots sin storlek känns ändå Panameran väldigt lätt att hantera, styrningen är så direkt och man känner varenda sak som händer genom ratten. Detta är dock inget som förvånar mig med tanke på att det trots allt är en Porsche. När jag anländer till mitt hem är det med en känsla att resan gått för fort och att jag inte hade haft något emot om det varit 30 mil till att köra. Jag skulle nog kunna utnämna Porsche Panamera Turbo till världens bästa långfärdsbil.

This image has an empty alt attribute; its file name is porsche_panamera_turbo_01-1024x682.jpg

Porsche Panamera Turbo

Grundpris1 595 000 kr
Motor4,2 l V8 med Turbo. 500 hk. Vridmoment 700 Nm
Kraftöverföring 7 växlad dubbelkopplingslåda, Fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på  4,2 sek
Toppfart 303  km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren12,2 liter/100 km enligt Porsche
Garantier2 års nybil-, 3 års lack-, 10 års rostgaranti, 2 års Porsche assistans.
Webbwww.porsche.se
+Otrolig komfort för långfärder.
Udda utseende som inte alla gillar.

Trending

sv_SESvenska