Artikeln producerades ursprungligen 10 maj 2010, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Ferrari California

Att få nyckeln med en häst på som symbol är nog alltid fyllt med lika spänning och kvitter i magen oavsett du heter Jeremy Clarksson eller James Holm. Jag är i Malmö hos Autoropa och deras huvudkontor och skall hämta ut en sprillans ny Ferrari California som jag skall få njuta av. För det är just det en California står för njutning till fullo med taket nere och en symfoni av V8 sång

.

 

Först en kort genomgång av det väsentligaste som givetvis är hur man fäller taket. Detta görs med en enkel knapptryckning och på bara 14 sekunder kan du se rakt upp på solen som skiner denna dag. Detta är Ferraris fösta plåtkabriolett och dom har lyckats såpass bra med formerna att den är minst lika snygg med taket nere som uppe. Och med taket uppe är det svårt att tror att det skulle kunna vara en kabriolett. 

Med taket nere sätter jag navigatorn på Ørestad dit jag tänkt åka för att göra plåtningen, en nydesignad miljö i närheten av brofästet för Öresundsbron på Danska sidan. Väl uppe på Öresundsbron låter jag Californian spänna ut, det sägs att det råder en typ av frifart lag uppe på bron då det är område mellan två gränser, Må detta vara obekräftat men en kul tanke. Det hindrar mig i alla fall inte att låta V8 på 4,3 liter och 460 hästar varva ut på varenda växel. Dubbelkopplingslådan arbetar så otroligt snabbt och med Manettino inställd på sport känns California näst intill en F1 i snabbhet mellan växlarna. Manettino är ett reglage som sitter på ratten där du väljer hur bilen skall uppföra sig. Antingen Comfort, Sport eller alla livlinor urkopplade och då är det bäst att du vet vad du gör.

När jag kör in i den sista delan av överfarten till Danmark som är en lång tunnel saktar jag ner för att nästintill så stilla, därefter gör placerar jag gaspedalen djupt ner i mattan och låter V8 varva ur till max och helt okontrollerat sitter jag och gapskrattar och småskriker i kapp med den så överväldigande ljudkonsert som bjuds från dom fyra piporna där bak. Ljudet på en California är minst sagt enastående.

Förarmiljön i en Ferrari givetvis top of the line. Allt sitter precis där det ska och läderarbetet är av det bästa. Och numera är Ferrari mycket bättre på att bygga bilar är för 10-20 år sen. Dagens Ferrari och som till exempel California går alldeles utmärkt att använda som vardagsbil. Den bra lastutrymme och lasttröskeln när bakluckan är öppen hör nog till dom bästa.

California är en otroligt bekväm GT vagn och att susa ner till sitt hus på Rivieran skulle vara allt annat än jobbigt. Och just för att den är så praktiskt med sitt fällbara plåttak gör den också till en mycket attraktiv bil för folk som hittar sina bilar i detta segmentet. Hade jag haft dryga 2 miljoner över så hade California mycket gärna varit min reskompis.

+ Otroligt praktiskt för att vara en Ferrari, ljudet.

– Smakar det så kostar det och en Ferrari är inte lika pålitlig som en Tysk bil.

Grundpris1 900 000 kr
Motor4,3 l V8 med Turbo. 460 hk. Vridmoment 485 Nm
Kraftöverföring7 växlad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 på  3,9 sek
Toppfart310  km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren11,3 liter/100 km blandad körning
Garantier3 års nybilgaranti obegränsade mil. 3 års assistans
Webbwww.autoropa.se
Betyg4

Trending

sv_SESvenska