Artikeln producerades ursprungligen 19 mars 2012, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Jaguar XKR-S Cabriolet

Det har hänt mycket med Jaguar sedan ägandet gick från Ford till Indiska Tata och utan att överdriva så var förändringen exakt det som man behövde. Produktmässigt har Jaguar inte förändrats så vansinnigt mycket dom senaste 40 åren, med undantag från att det nu tillverkas kombijaggor med dieselmotorer. Detta är givetvis något som marknaden önskat och som ökat märkets försäljningsbredd. Men om man nu bortser från den punkten så handlar det mestadels fortfarande om stora, lyxiga och motorstarka sedan-, kupé- samt cabrioletmodeller. För att hänga med i den stenhårda konkurrensen inom detta segment är det nu dags för Jaguar att krydda sin redan väldigt potenta cabriolet XKR, nu med tilläggsbokstaven S.

För att börja med lite fakta så har XKR Cabriolet, som Cars Collection skrivit om tidigare, en kompressormatad V8 på 5 liter och 510 hästkrafter. I S-versionen har samma maskin fått 40 hästar till och som levereras till bakdäcken via en sexväxlad dubbelkopplingslåda. Vridmomentet är nu 680 Newtonmeter, 0-100 går på 4,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Dessa siffror gör XKR-S Cabriolet till Jaguars starkaste och snabbaste cabriolet någonsin! Baksidan av dessa imponerande specifikationer är dock en näst intill vulgär konsumtion av bensin. Vad som även förändrats utöver motorn är ett styvare chassi, bättre stolar och en mer aerodynamisk form med en frontspoiler och vinge i kolfiber. Även styrning och växellåda har förfinats för extra snabba reaktioner.  

För att verkligen få möjligheten att känna på denna kraftfulla prestandakatt hade Jaguar ordnat med en provkörning i Spanien och på den kända Ascaribanan norr om Marbella. Banan är privatägd och byggd av en person med stor passion för racing. Detta har medfört en otroligt välbyggd anläggning med fantastiskt roliga kuperade svängar som kittlar i magen. Även landsvägen upp fram Marbella är bland det bästa i sitt slag med vackra vyer längs den slingriga vägen. Ascaribanan är uppkallad efter den legendariske racerföraren, Alberto Ascari. Världsmästare 1952 och 1953.

XKR-S är så klart keyless så motorn startas genom att en knapp i mittkonsollen trycks in och genast vaknar V8-motorn. Samtidigt kommer ett puckliknande reglage upp precis bakom startknappen. Det är växelväljaren. I D-läget går bilen hur mjukt som helst och dubbelkopplingslådan sköter växlingarna silkeslent, väljer du istället S-läget (samt trycker ned en knapp nedanför växelpucken med en flagga på) vaknar hela bilen till och alla hästkrafter spänns till hundra, redo för attack. Med högerfoten planterad i bottenläge händer först inget, det är resultatet av 550 hästar och 680 Nm på bakdäcken. Det är helt enkelt för mycket kraft hantera om ESP-systemet, alltså antisladdsystemet, får bestämma och bilen inte ska lämna två tjocka lakritsstreck efter sig. Stänger du däremot av ESP-systemet och gör samma manöver producerar du på kort tid en däcksrök som skulle få Lützendimman att förblekna. Fräsandet och vrålet från de fyra avgaspiporna är lika vansinnigt som beroendeframkallande. För att kontrollera dom stora kraftmängderna finns ett mellanläge i ESP-systemet som tillåter en del däckspinn men räddar dig när det går för brett utan kontroll, en skön hjälplina när prislappen ligger på dryga 1 300 000 kronor.

När första svängen kommer och bromsen trycks ner lika hårt som gasen nyss behandlats märks det direkt att det är en katt med viss övervikt. Trots mängder med lättviktmaterial väger XKR-S dryga 1800 kilon. Bromsarna är dock dimensionerade för denna vikt så det är aldrig något problem att få stopp på bilen. Ett dyrt, men önskat tillval, som ej finns vore keramiska bromsar men Jaguar själva anser dock inte att det behövs. När kurvan rätar ut sig är högerfoten på nytt planterad i golvet och XKR-S alla hästkrafter fullkomligen skjuter dig ut på rakan. Här visar verkligen kompressorn vad den gör med kraftflödet som är konstant från botten till skillnad från en turbo. Jaguar XKR-S trivs dock bäst på dom slingriga vägarna utanför banan. Med taket nere upplevs dom ljuvliga avgasknallarna vid nedväxlingarna än mer mellan bergväggarna på vägen ner till Marbella. Jaguar XKR-S Cabriolet är en grovt beroendeframkallande högljudd sommarkatt som inte kommer låta dig skämmas vart du än gör entré.

+ Vansinnigt kraftfull kabriolett med ett soundtrack som framkallar gåshud.  

– Bensinkonsumtion i den övre kanten, aningen tung för racingbanan. 

Jaguar XKR-S

Grundpris1 339 000 kr
Motor5,0-liters V8, 550 hk. Vridmoment 680 Nm
Kraftöverföring6-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration0-100 på 4,4 sek
Toppfart300 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren12,3 l/100 km
Vikt1 795 kg
Garantier3 års fabriks-, 3 års vagnskade-, 3 års lack-, 6 års rostgaranti, 3 års Jaguar assistans
Betyg4
UtmanareBMW M6 Cabriolet
Webbwww.jaguar.com

Trending

sv_SESvenska