Artikeln producerades ursprungligen 9 april 2012, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Nissan GTR

Den är stor, tung och ser ut som inget annat, ändå möblerar Nissan GT-R om totalt i fysikens lagar och vad som är rimligt i fartens värld. 

Nissans attityd vid lanseringen av GT-R var ganska rak och obarmhärtig. För att få maximal snurr på mediahjulet gick man stöddigt ut och sa sig vara snabbare på Nürburgring än självaste kungen bland tyska sportvagnar, Porsche 911 Turbo. När den hälften så dyra japanska konkurrenten sedan visade sig hålla måttet var succén ett faktum. Följden blev en väntelista på upp till två år i Sverige för de som ville ha en GT-R. För svensk media bjöds endast en extremt kort provtur vid lanseringen, något Cars Collection var lyckligt lottade att få vara med på.

Första generationens GT-R hade en V6-motor med dubbla turboaggregat och 485 hästar. Genom en dubbelkopplingslåda fördelas kraften ut till varje hjul. En kombination som vid första bekantskap mer kunde liknas vid en missil än en bil. Nu har åren gått sedan introduktionen och en hel del välbehövliga uppdateringar har skett. Det som strulade lite i första generationens GT-R var överhettade växellådor, något som numera är ett minne blott. Även motorn har fått sig en översyn och med sista uppdateringen 2012 ligger nu effekten på 550 hästkrafter – på pappret alltså. Många tester som gjorts har visat att effekten ligger en bra bit över Nissans egna siffror. 

Det som slår en när man ser en GT-R första gången är storleken, den är verkligen allt annat än sportbilsnätt utan är jättestor. Man får till och med känslan av att sitta högt i den när man tittar ut. Smeknamn som ofta förekommit är Godzilla, den japanska King Kongliknande skräcködlan som setts på film. Den är dessutom ganska tung så en liknelse med humlan, vars flygförmåga ifrågasatts många gånger, känns på sin plats. För en så här stor och tung bil borde vara allt annat än smidig när vägen börjar kröka sig och körningen blir mer aktiv. På rak motorvägen är det inte mycket att fundera över, GT-R är en riktigt Gran Turismovagn för långfärder och man sitter riktigt bekvämt i dom skålade sportstolarna, varken för hårda eller mjuka. Det är en viss bullernivå tack vare väl tilltagna dimensioner på däck och fälgar. För att låta föraren ha hundra procent koll har man valt Nitrogas i däcken istället för vanlig luft. Resultatet av detta är att man inte behöva släppa ut luft vid hård körning på bana på grund av höjd däckstemperatur vilket leder till höjt däcktryck. 

För den ordinäre bilföraren kan nog en GT-R till en början te sig aningen förvirrande. Skärmarna med info kan mer liknas vid ett tv-spel. All nödvändig och onödig info går att få upp på skärmen i mittkonsolen – g-krafterna (acceleration, broms, kurva), kraftfördelningen mellan fram- och bakhjul, bränsleförbrukning i diagramform, växellådsoljans temperatur, turbons laddtryck samt optimala växlingspunkter visas. Allt precis som i ett bilspel. Och som i ett tv-spel med alla hjälpmedel påslagna blir GT-R en riktigt lättkörd och förlåtande bil. Trots att du begår misstag bakom ratten hjälper bilen till att korrigera dina fel. Det gör givetvis att GT-R är ruskigt snabb och om du tror du har erfarenheten av hur en riktigt snabb bil är att köra kommer dessa parametrar att nollställas när du sätter dig bakom ratten på en GT-R. När man trycker gasen i botten fullkomligen exploderar bilen och skjuter i väg likt en raket, det är med en sån kraft att du skräckslagen instinktivt släpper upp gasen, en liknelse kan göras med en snöskoter med mycket kraft. Full gas är så kraftfullt att även föraren själv upplever berg-och-dalbanerullningar i magen. 0-100 går på häpnadsväckande 2,8 sekunder, det är samma tid som den tre gånger dyrare Lamborghini Aventador sitter inne med.

 

Nissan GT-R har likt humlan bevisat sin flygförmåga i fartens namn. Med ett pris på drygt en miljon känns detta som ett ganska starkt argument för att Nissan GT-R har slagit Porsche på fingrarna för vad som är möjligt att göra. Det du får dras med om du väljer en GT-R är att liknelsen med Godzilla kvarstår. Fast i sammanhanget känns det mer som en fördel än nackdel, Godzilla käkar upp det mesta och likaså gör en Nissan GT-R.

+ En våldsamt potent superbil för rimliga pengar, förhållandevis lättkörd.

– Udda utseende som inte passar alla. 

Nissan GT-R

Grundpris933 990 kr (Black Edition)
Motor3,8-liters V6, dubbla turbo, 550 hk. Vridmoment 632 Nm
Kraftöverföring6-växlad manuell, dubbelkoppling, fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på 2,8 sek
Toppfart315 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren11,8 l/100 km
Vikt1 740 kg
Garantier3 års nybilsgaranti, 12 års rostskyddsgaranti
Betyg5
Webbwww.nissan.se

Trending

sv_SESvenska