Artikeln producerades ursprungligen 30 april 2012, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Mazda CX5

Nästa gång det dyker upp en gepardliknande ansiktbild i bakspegeln kan det vara nya Mazda CX-5 som ligger bakom.

Med modeller som Tribute och CX-7 har Mazda försökt vara med i marknads-fighten om SUV-kunderna men inte lyckats riktigt. Märket har nu laddat om kanonen med nytt krut i form av helt nya CX-5 och gett sig in på slagfältet igen. Denna gången ser det bättre ut och kanske har Mazda en möjlighet att på allvar ta sig ändå fram till frontlinjen. 

CX-5 är avsedd att konkurrera inom segmentet för kompakt-suvar där vi hittar Volkswagen Tiguan och Ford Kuga som två stora huvudkonkurenter. När Mazda beskriver sina modeller jämfört med konkurenterna är dom alltid flitiga på att använda sig av utryck som ”klassledande”, ”först i sitt segment” etc. Något som kan kännas aningen uppblåst då det i vissa fall är på en hårfin linje vad som gör dem till det och att deras sätt att räkna kan kännas luddigt ibland. 

CS Life fick en inbjudan till den internationella provkörningen av CX-5 i Wien, ett soligt Wien i vackra vårfärjer med blommande rapsfält och gröna träd. Utanför flygplatsbygganden stod ett tjugotal CX-5 perfekt uppradade i olika kulörer, redan innan ankomst var siktet inställt på den kraftfullare dieseln med 175 hästar och fyrhjulsdrift och automatlåda. Vad som är helt nytt med CX-5 och revolutionerande är Mazdas nya SkyActiv-teknik, en teknik som bygger på effektivare motorer, smartare drivlinor och lättare uppbyggnad av motor och chassi. Allt för att få ned förbrukningen men göra bilen mer effektiv utan att bli tråkig. Utbudet av motor för CX-5 blir två bensin- och två dieselvarianter. På besnsinsidan finns en 160 och en 165 hästare och dieselmotorerna går att få med antingen 150 eller 175 hästar som tidigare nämnt. Alla olika motorer går att få aningen med manuell eller automatlåda samt att en del av motorversionerna går att få med antingen framhjul- eller fyrhjulsdrift. Väljer du 150 hästars dieseln med manuell låda och framhjulsdrift platsar denna kombination in under miljöbilskraven. Utsläppen kommer ner till låga 119 gram CO2/km och förbrukningen 4,5 l/100 km vilket man får se som mycket bra. För tjänstebilmarknaden tippas antingen 150 hästaren med automatlåda och fyrhjulsdrift eller samma kombination fast med den starkare 175 hästars dieseln bli storsäljare. Därav valet för CS Life och den starkare dieseln. 

Med en riktigt klatschig blå metalikkulör är det svårt att missa denna färgklick bland dom gula rapsfälten och gröna ängarna. CX-5 är riktigt snygg när man ser på den. Med Mazdas nya formspråk Kodo är CX-5 först ut att sätta nya prägeln på framtida Mazda-modeller. Ordet Kodo står Soul of Motion och skall utrycka kraftfullhet och funktionalitet. Under presentationen förklarar Mazdas designansvariga … Maeda hur fronten har stora likheter med en gepard, och efter skisser på bilens front och en gepards ansiksbild kan man inte mer än att hålla med. Även sidorna har linjespel som skall påminna om en gepard eller löpare spänd som en fjäder på väg ur startblocken. Andra modeller som visats men endast som koncept med nya Kodo-temat är Shinari och Minagi som blev CX-5, samt Takeri vilken blir nya Mazda 6 som kommer visas på Paris motorsalong till hösten.

Även interiören har gjorts på ett funktinellt sätt fast med sportigt tänk, alla knappar sitter lättåtkomliga och har tydliga symboler. I mitten av intsrumentbrädan sitter en 5,8 tums pekskärm med senaste Tom Tom navigationsprogramet installerat. Uppdateringar sköts från Tom Toms hemsida via SD-kort som du laddar över den uppdaterad informationen på. Och vad som känns helt nytt är att navigationen visar hastigheten för bilen, givetvis inget nytt för alla som använt externa navis men nytt för en fastmonterad navi. Praktiskt eftersom man kan se hur stor glädjemästar bilens hastighetsmätare är, i detta fallet  plus fyra, fem km/h. Det som slår en när man ligger där på den österikiska motorvägen i runt 140 km/h är hur tyst CX-5 är, väldigt tyst till och med. Inget vägbrus trots 19 tums däcken som sitter på, knappt något vinbrus trots tilltagna bakspeglar som är monterad långt ut för att öka sikten nedåt sidorna framåt. Inte låter diesel-motorn mycket heller, en upptäckt som gör långresor till än mer sofistikerade. Vad som även är nytt med CX-5 då det mesta är nytt och inte återanvända delar från tidigare modeller och som plussar på långfärdskomforten är stolarna. Det är lätt att hitta en körställning som inte tröttar ut, man sitter ganska upprätt eftersom bilen är byggd på höjden. Även den dynamiska styrningen är ett behagligt moment,  desto fortare du kör styvar upp styrningen, bekvämt i stan och stabilt på motorvägen.

Helhetsintrycket för Mazda CX-5 är över förväntan och med ett pris som börjar strax över 200 000 kronor kommer och bör nog många hungriga suv-köpare ta sig en extra titt på denna bil, med en dragvikt på upp till två ton lär nog en och annan häst och båtägare bli sugna också. Den som tänkt sig en skogstur med sin CX-5 bör nog tänk om, visst har CX-5 fyrhjulsdrift men nog mest lämplig för enklare situationer som grus och snöiga lansvägar.

+ Tyst och bekväm. Hög tillåten dragvikt.

– Terrängegenskaperna är begränsade trots sin identitet.

Mazda CX-5

Grundpris328 400 kronor
Motor2,2-liters dieselfyra, 175 hk. Vridmoment 420 Nm
Kraftöverföring6-växlad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på 9,4 sek
Toppfart204 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren5,5 l/100 km
Vikt1 565 kg
Garantier3 år nybil, 3 års vagnskade, 12 års rostskydd
Betyg3
UtmanareKia Sportage
Webbwww.mazda.se

Trending

sv_SESvenska