Artikeln producerades ursprungligen 7 maj 2012, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Audi S7 Sportback

Om du tycker sportiga kombi- och sedanmodeller är på tok för svenssonaktiga är Audi A7 Sportback i S-skrud rätta verktyget för dina komfort- och designkriterier och icke att förglömma, sportiga nerver utan att glömma bort miljön.

För att bekanta oss med Audis nya lyxvagn S7 har Cars Collection tagit sig till ett sommarvarmt München där den internationella provkörningen var förlagd. Det tempot Audi och Volkswagensgruppen håller i lanseringar av nya modeller måste ses som rätt imponerande. En siffra på fyrtio nya modeller per år har cirkulerat och det är inget som förvånar när man börjar räkna. Audi S7 Sportback presenterades på Frankfurts bilsalong förra hösten samtidigt som S6 samt S8. S6-provkörningen kunde ni läsa om i förra numret då den ägde rum samtidigt som S7. Cars Collection valde dock att lägga lite extra fokus på S7 Sportback då det är en helt ny modell i Audis godispåse.

Första anblicken på Audis 7-serie är att den är stor, lång och bred, alla de attribut som krävs för att klassa in som en riktig lyxlimpa. Detta är en så kallad fyradörrarskupé, en karossmodell som blivit en stor hit sen Mercedes lanserad sin modell CLS för cirka tio år sen. Med en sluttande taklinje bakåt från B-stolpen, vilket för tankarna till klassiska kupélinjer, gör att hela bilens form får fart och känns sportigare än en traditionell sedan. Dörrarna är karmlösa vilket ger en lyxig känsla när man öppnar dem då glasrutan är det enda som sticker upp ur dörren. Den snabbt sluttande taklinjen medför givetvis vissa komfortbrister vid insteg i baksätet, men väl Invändigt upplevs dock inte baksätet som trångt. Som vanligt har Audi inte sparat på krutet i materialval och allt känns otroligt premium. En ny interiördetalj är panelvalet med pressat trä och aluminium, en look som för tankarna till kritstreckrandiga kostymtyger. För att uppnå utseendet på dessa paneler har man pressat samma mängder med tunna skivor trä blandat med aluminium och sedan skurit tunna bitar på tvären. Fantastiskt snyggt och sobert. Som vanligt är det heller ingen brist på teknikutbudet i denna Audi, navigation sker på en 6,5-tums skärm där man integrerat Google-Earth i kartfönstret. 

Låt oss för en stund lämnar den lyxiga och teknikspäckade interiören och gå in på hjärtat av denna skönhet. Här har det skett en förändring sedan tidigare S-modeller av denna storlek. Audis 7-serie bygger på samma bottenplatta som 6-serien och förra Audi S6 hade en välljudande V10 signerad Lamborghini. I och med downsizingtrenden bland bilmärkena har även Audi följt med och kapar nu bort en cylinderrad för en mer traditionell V8 på fyra liter. Detta är dock allt annat än en traditionell V8-motor. Till att börja med har man monterat två turboaggregat för att se till att motorn får extra luft för ökad effekt. Vid 5500 varv uppnås maximal kraftuttömning på 420 hästkrafter och 550 Newton i vrid. Men det är inte detta som gör denna motor till allt annat än en vanlig V8 utan tekniken ”cylinders on demand”. Tekniken har Cars Collection skrivit om tidigare när vi testade Audi A1 Sportback, då var det dock i en fyrcylindrig motor med avsevärt mindre effekt än motorn i S7. Vad tekniken handlar om är att motorn släcker ned fyra av de åtta cylindrarna för spara bränsle. Det hela sker bara vid lugn körning och nedsläckningen sker helt automatiskt utan några märkbara tecken bortsett från ett meddelande i skärmen mellan mätarna. När man sen trycker till på gasen väcks de fyra cylindrarna på ett kicka och full effekt är åter tillgänglig. Helt klart ett mycket smidigt och effektivt sätt att spara på bränslet vid långfärder. Audi är dock inte först med tekniken då Cadillac haft liknande system på sina bilar sedan länge.

Låt oss återgå till den bekväma kupén och vad som gör den så komfortabelt vid långfärd och i bullriga miljöer. Audis tekniker har inte bara genom att stoppa väggarna fulla med ljuddämpande material även lagt till en teknik för att ta bort ovälkomna ljud in i kupén. Det hela har uppnåtts genom mikrofoner i innertaket som tar upp ljud i kupén och sedan enkelt beskrivet spegelvänder ljud som ej skall vara i kupén och återför det genom högtalarna. Resultatet liknar det som finns i en del hörlurar med så kallad ”noise reduction” som med fördel kan användas på flygplan och tar bort bruset i bakgrunden. För att inte göra kupén helt livlös på ljud har Audis tekniker haft vänligheten att även micka upp en del av motorljudet och även låta detta strömma in i kupén genom högtalarna. Följden blir ett väldigt annorlunda digitalt motorljud men ack så härligt. Turbomotorer kan annars ha en tendens att tappa det härliga mullriga ljudet när avgaserna skall ta sig genom turboaggregatet men på detta sätt återskapar man den härliga ljudkulissen som hör till.

Audi S7 är dock inte bara en lyxig komfortlimpa med effektiv motor och fiffiga ljudlösningar. Med bokstaven S före modellbeteckningen tillkommer även en del prestandahöjande faktorer att ej förglömma. Som tidigare nämnt befinner vi oss i München för att se vad S7 har att erbjuda. Det är när man trycker gaspedalen i botten som man är glad att hastighetsskyltarna vid sidan av vägen har en grå botten med fyra svarta diagonala streck och betyder att fri fart råder. Något Audi S7 tar på fullaste allvar och rusar iväg med en urkraft och ljud som för tankarna till helt andra bilar än den vi just nu sitter i. Att uppnå fartspärren på 250 km/h går så fort att man knappt hinner förstå vad som hänt, när man slår av på gasen och saktar ner till 200 är uppförandet på bilen lika odramatiskt som en normal bil i 50 km/h på nyasfalterad väg. För att verkligen prova den negativa fartresursen hos denna S7, som är tillvalsutrustad med keramiska bromsar i storleken som LP-skivor, planteras bromspedalen i bottenläge med en påföljande bromseffekten som är svårbeskriven. 

Audi S7 är utan tvekan ett perfekt verktyg för den som vill åka maximalt bekvämt, alltid ha fartresurser i överflöd, kunna ta sig från farter långt över våra begränsningar till stillastående på nolltid. Men det är dessutom en bil för den medvetne köparen som faktiskt tänker på att en kraftfull och törstig V8 med dubbelturbo kanske inte är ett politiskt korrekt alternativ i utvecklingen för miljön men tack vare ny teknik är en snål fyrcylindrig motor när det behövs. Audi S7 är ett bra exempel på att bilföretagen försöker kombinera sportighet med miljömedvetenhet och det är en utveckling som sätter den högt upp på listan för bilar att vilja ha.

Audi S7 Sportback

Grundpris796 300 kr
Motor4-liters V8 med dubbelturbo, 420 hk. Vridmoment 550 Nm
Kraftöverföring7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 4.9
Toppfartelektroniskt begränsad 250 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren9.7 liter/100 mil
ViktCirka 2 020 kg.
Garantier2 års nybil-, 3 års vagn-, 3 års lack-, 12 års rostgaranti
Betyg4
UtmanareMercedes CLS 63 AMG
Webbwww.audi.se

Trending

sv_SESvenska