Artikeln producerades ursprungligen 15 juli 2012, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Skoda Citigo

Trenden med riktigt små minibilar fortsätter och Skoda, som gjort en klassresa likt inget annat bilmärke, har självklart en smart citybil i sitt modellsortiment.

Skoda har sina rötter tillbaka till 1895 men hette då Laurin & Klement. 1924 fick man problem och köptes då upp av vapentillverkaren, Skoda. I samband med Sammetsrevolution och kommunismens fall, 1989, inleddes ett samarbete med Volkswagen som år 2000 helt tog över. Två av Skodas mest kända modeller under tiden i östblocket var Felicia och Octavia.

Historien började inom Volkswagenskoncernen i och med Lupo, som var bilen man nådde under 0.3 liter per mil med. Följt av den kom Audi med sin A2, en bil så gott som helt byggd i aluminium och som kunde köras extremt snålt tack vare låg vikt. Sen denna tid har mycket hänt på just minibilsmarknaden och så gott som varenda större bilmärke har någon typ av citybil i sitt modellprogram. Sedan Lupo presenterades 1998 har VW-gruppen inte uppdaterad modellen nämnvärt och det var först nu 2012 som man visade upp den nya minibilen Up! för världen. Tätt efter Up! kom systermärket Seat med sin version på samma bil med namnet Mii och nu har alltså även Skoda släppt en version baserad på Up! med namnet Citigo. Dom tre modellerna är alltså baserade på samma grund med viss skillnad både exteriört och interiört.   

Precis som namnet Citigo antyder är detta en bil anpassad för stan, och gärna riktigt trånga smågator eller tighta parkeringsfickor man vanligtvis får avstå från med en normalstor bil. Citigo tar sig fram så gott som överallt i stan och dessutom ganska bekvämt. Trots sin storlek upplevs inte Citigo som liten, från förarstolen har man god uppsikt och ytorna inne i bilen känns väl tilltagna med mängder av smarta lösningar för förvaring. Det är uppenbart att teknikerna jobbat hårt med dessa praktiska lösningar för att utnyttja den lilla kupén. Till exempel hittar man smarta fickor i nät på sidorna av stolsryggarna perfekt anpassade för antingen en dricka eller mobilen, ett ställe som aldrig varit nyttjat av något liknande tidigare. Fortsätter man titta på smarta saker sitter en utfällbar krok på handskfacket som man med fördel kan hänga en väska eller påse i för att slippa ha den rasandes omkring på golvet. Även ett perfekt fack för mobilen har skapats i hållaren för dricka framför växelspaken. Det är lätt att börja undra varför alla dessa fina lösningar inte hittar hem till dom stora bilmodellerna utan bara dessa små minibilar.

Citigo är ingen prestandabil, det är en sak man kan slå fast, men för den sakens skull är det allt annat än en tråkig och orkeslös maskin som man sitter i. Bilen finns i dagsläget att få med två olika bensinmotoralternativ, i grunden samma motor med olika effekt. En på 60 hästkrafter och en på 75 hk. Framöver väntas även en gas samt eventuellt en elversion komma. Båda motoralternativen som finns i dag är miljöbilsklassade och för 60-hästarsmodellen finns även en Green-techversion med stopp/start-funktion, lågfriktionsdäck och sänkt markfrigång. Modellen Voyage tog sig an vid provkörningen i Stockholm var 75-hästaren, med ett vridmoment på 95 Newtonmeter, siffror som vid första anblick inte känns så imponerande. Men när man väl sitter där bakom ratten och börjar trixa sig igenom den täta stadsdramatiken så upplevs faktiskt Citigo som rätt kvick i sin kostym. Ute på motorvägen uppnås 100 km/h efter dryga 13.2 sekunder och toppfarten ligger vid 170 km/h, absolut tillräckligt för den som skall använda bilen i vardagsärenden inom och kring stadens gränser. En fjällresa i Citigo med allt vad det innebär kan dessvärre ej rekommenderas, en resa för två ner till somriga Österlen går desto bättre. Fyra personer färdas utan trångmål i Citigo med viss packning, allt får inte plats men en del och mer än man tror tack vare smarta lösningar i bagageutrymmet. Modellen finns både som fem- och tredörrarsversioner så den som vill ha extra bekvämt där fram och vet med sig att stolarna där bak inte kommer användas så mycket väljer med fördel den lite snyggare tredörrarsversionen. 

Bara för att man valt att köpa en liten stadspraktisk bil så ska detta inte innebära att man skall känna sig mindre trygg än i en annan bil av större klass. Detta har Skoda tagit på allvar vilket inneburit att modellen har fem stjärnor i Euro NCAPs krocktest och detta är högsta betyg. Som standard på svenska marknaden kommer alla Citigo utrustas med ett så kallat nödbromssystem som arbetar helt automatiskt i farter upp till 30 km/h. 

Helhetsintrycket är riktigt bra för Citigo och modellen känns helrätt för dagens ökande och allt tätare stadstrafik. Säljstart för Citigo blir i september och priserna startar på 102 500 kr för 60-hästars versionen medan 75-hästaren kommer ligga på 118 300 med ett Elegance-paket där bland annat AC är ingår och att föredra. Efter en heldag i Stockholms riktnummerområde är det lätt att falla för denna lilla gröna minibil, Citigo känns faktiskt väldigt fint balanserad och mycket mindre bullrig än vad utsidan lovar. Så som komplement till den vanliga bilen skulle en Citigo passa som handen i

+ Praktisk bil i litet format med smarta lösningar.

– En bil med denna storlek får givetvis vissa utrymmesbrister.

handsken. 

Skoda Citigo

Grundpris102 500 kr
Motor1-liters bensintrea, 60 eller 75 hk. Vridmoment 95 Nm
Kraftöverföring6-växlad manuell låda, framhjulsdrift
Acceleration60 hk: 0-100 på 14,4 sek
Toppfart60 hk 160 km/h, 75 hk 171 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren4,5-4,7 l/100 km. Green-tech 4,1. l/100 km
Vikt981 kg
Garantier2 års nybil-, 12 års rost-, 3 års vagnskadegaranti
Webbwww.skoda.se

Trending

sv_SESvenska