Artikeln producerades ursprungligen 20 november 2012, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Mini Paceman

Med fler än fem miljoner tillverkade bilar i kappsäcken råder inget tvivel om att Minihistorien är en framgångssaga. Kan nya modellen Paceman fortsätta denna? Följ med Cars Collection till soliga Mallorca där vi tar reda på om så är fallet.

Med fler än fem miljoner tillverkade bilar i kappsäcken råder inget tvivel om att Minihistorien är en framgångssaga. Kan nya modellen Paceman fortsätta denna? Följ med Cars Collection till soliga Mallorca där vi tar reda på om så är fallet.

Sedan BMW, 1994, tog över kultförklarade brittiska Mini har mycket hänt. Märket föddes 1959 och då under namnet BMC (British Motor Corporation). Innan namnet Mini blev permanent 1969 har modellen tillverkats under flera namn som t.ex. Morris, Austin, Wolseley och Riley. Tillverkning skedde också på olika håll i världen, Spanien, Australien, Sydafrika, Venezuela och Chile för att nämna några utöver Storbritannien. I början av åttiotalet tillverkades en Minimodell med namnet Metro men den blev ingen succé och anses av många inte vara en renodlad Mini. Det var först när ”nya” Mini (nu i BMW-regi) 2001 presenterades som New Mini som framgångssagan kunde fortsätta. Formerna, som direkt var inspirerade av originalet, fick många att falla för dess gulliga attityd. Nya Minis trendiga status är lika självklar som märkets kultstämpel numera.

En bil som till och med fått sitt namn döpt efter storleken blir givetvis svår att nyskapa. Få bilmodeller har lyckats så bra som Mini med denna saken, nästan till överdrift enligt somliga. Numera finns en uppsjö av varianter och sist ut är nytolkningen av modellen Countryman vilken fått namnet Paceman. Countryman är en Mini med högre markfrigång och fyra dörrar. Modellsegmentet som man vill förknippa denna typ av bil heter SAV, Sport Activity Vehicle. Med nya Paceman lägger man till ytterligare en betäckning som blir SAC, Sport Activity Coupé, eftersom den anses vara först ut bland denna typ av modeller. En annan bil som ligger väldigt nära och som kom före är Range Rover Evoque. Mini anser dock att Paceman är en mindre bil och därför inte ska jämföras med Evoquen. 

Yttermåtten har krympt något jämfört med syskonet Countryman, 24 mm på längden och 34 mm på höjden. Även markfrigången har sjunkit med tio millimeter. Den stora skillnaden är att Paceman endast har två dörrar vilket medfört ett helt nytt bakparti. De väl tilltagna skämbreddarna bak och coupéliknande taklinje tillhör de attribut som ska ge Pacamen en sportigare attityd jämfört med syskonet.

Provkörningen av nya Mini Paceman var förlagd till Mallorca, ön som knappast behöver en närmare presentation för gemene man. Men vad många kanske inte vet är öns rikedom av fantastiska slingrande vägar längs kustens klippor. Speciellt på den västra sidan via en liten by med namnet Estellencs. Trots att solen är det främsta objektet på himlen hade ett riktigt hällregn på morgonen gjort vägarna lömskt hala på vissa partier. I och med att Paceman först kommer som framhjulsdriven version gällde det att hålla tungan rätt i mun. Men med bra balans och fin styrning, samt ett hårdare satt chassi jämfört med Countryman, känns Paceman direkt och lätthanterad. Bilen bjuder på få överraskningar och kommunikationen från ratten ner till hjulen är tydlig, precis så som det ska vara när väglaget kan variera utan förvarning.

Hjärtat i Paceman Cooper S är en 1,6 liters fyrcylindrig bensinmotor med turbo. Effekten på 184 hästar uppnås vid 5500 varv. Det maximala vridmomentet på 260 Nm finns tillgängligt mellan 1700-4500 varv. 0-100 avverkas på 7,5 sekunder och toppfarten ligger strax under 220. Siffror som både på pappret och i praktiken talar för ett piggt och rappt uppförande. En vikt på strax över 1300 kilo stärker uppförandet i verkligheten. Med den manuella lådan blir färden allt annat än trist, varje kurva attackeras på ett liknande sätt som en racingbana med sena inbromsningspunkter och optimal apex. Adrenalinsfyllda glädjerysningar infinner sig!

Interiört skiljer sig inte Paceman så mycket från Countryman. Den stora hastighetsmätaren sitter fortfarande i mitten av instrumentbrädan med sina Mussepiggliknande ventilationsutgångar ovanpå. Den största skillnaden är att vippbrytarna till fönsterhissarna flyttat från mittkonsolen ut till dörrarna och numera är av traditionell sort. Lite synd, men mer praktiskt. Även rälsen mellan stolarna som introducerades i och med Countryman återfinns i Paceman. På den kan man fästa diverse smarta hållare för drickor, mobiltelefoner och askar för solglasögonen. Den är dessutom belyst underifrån på ett läckert sätt som går att ändra till olika färger.

Mini tänker sig att Paceman främst ska attrahera trendiga människor i stan. Det är uppenbart att kupémodellen är mer anpassad för personer utan barn. Du sitter ändå utmärkt i de två sätena där bak och steget in är smidigt tack vare att de främre stolarna kan skjutas långt fram. Behöver man få med mer last fälls sätena på ett enkelt sätt och lastutrymmet ökar från 330 liter till 1080. Senare kommer ett flertal modeller finns tillgängliga utöver Cooper S version Cars Collection körde på Mallorca. Bland annat kommer givetvis fyrhjulsdrivna- och automatlådealternativ samt dieselversioner. Som grädde på moset ska även en John Cooper Works-modell presenteras med 211 hästar. Om Paceman blir en succé eller inte återstår att se. Att det är en Mini i tuff förpackning som bjuder upp till dans med ett stort leende på det slingrande Mallorcavägarna är det ingen diskussion om!

Mini Paceman

GrundprisEj fastställt
Motor1,6-liters dieselfyra, 184 hk. Vridmoment 260 Nm
Kraftöverföring6-växlad manuell, fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på 7,5 sek
Toppfartcirka 220 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren6,1 l/100 km
Vikt1 330 kg
Garantier2 års nybil-, 12 års rost-, 3 års lackgaranti
Webbwww.mini.se

Trending

sv_SESvenska