Artikeln producerades ursprungligen 11 mars 2013, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Volkswagen Beetle Cabriolet

Nya Beetle cabriolet är här och solen låter sig inte vänta när denna klassiker rullar ut på vägarna.

Ett flyg ett par timmar söder för oss till franska Nice för den internationella provkörningen av nya Beetle Cabriolet. Ett kallt, snötäckt Sverige är lämnat i utbyte mot en varm sol på den franska Rivieran. Få bilar väcker sådana känslor som en Volkswagens bubbla-modell med sina karakteristiska bulliga former. Med cabrioletversionen med sin tygsufflett väcker garanterat sommarkänslor hos alla som ser den. Att detta är en klassisk modell torde inte vara en nyhet för någon eftersom första Volkswagen Beetle Cabriolet, Typ 15, kom redan 1949 och tillverkades i inte mindre än 331 847 exemplar av Karman fram till 1980. Företaget Karmann i Osnabrück grundades 1901 och tillverkade många VW-modeller men gick i konkurs 2009 varvid Volkswagen tog över. 2002 lanserades den andra generationens Beetle Cabriolet, även denna en storsäljare med 234 619 exemplar. Nya Beetle Cabriolet som blir den tredje generationen visades första gången på Los Angeles bilsalong i November 2012. 

Det första som slår en när man ser nya Beetle Cabriolet i verkligheten är att den växt en hel del. Dessutom har de bulliga formerna plattats till en aning. Resultatet blir en mer maskulin form som utmärker stabilitet i sin position på vägen. Men trots de nya formerna finns de klassiska linjerna och detaljerna som identifierar en bubbla och dess ikon-status. 

Tygsuffletten tar bara tio sekunder att fälla ned och detta kan göras i hastigheter i upp till 50 kilometer i timmen. Solen värmer nu och motorvägen från flygplatsen har bytts mot de vackra, slingriga vägarna längs bergssidorna utmed kusten mot Monaco. Beetle Cabriolet har ett väl avstämt chassi som gör färden mycket bekväm utan att bli passiv. Tack vare ett snyggt överdrag för suffletten blir denna plan och sikten bakåt är utomordentlig. Precis som på den klassiska bubblan är delar av interiörpanelerna så som handskfacket lackerade i samma färg som utsidan. I och med att nya Beetle växt en del sitter fyra personer bekvämt både i fram och baksätena. Dessutom bjuder bagaget på 225 liter tillräckligt med utrymme för att få med det mesta på resan.

Motormässigt kommer fyra alternativ att vara tillgängliga i Sverige. Motorn i bilen Volkswagen Magasinet valt att prova är en dieselmaskin på 1,6 liter och manuell 6-växlad låda. En silkeslen maskin på 105 hästkrafter som har kraft när det behövs. De övriga alternativen är tre bensinare från 1,2 liters till en 200 hästars 2-litersmaskin. Alla versioner förutom 1,2 liters bensinen går att få med den sömnlösa DSG-lådan. 

Med taket nedfällt kan det ibland bli blåsigt om öronen men inte i nya Beetle Cabriolet. En vindavvisare och uppfällda sidorutor ger en dragfri kupé. För att garantera maximal ljudupplevelse sitter ett Fender ljudsystem i bilen vi kör. Med djup bas och klara toppar fylls kupén av bästa sortens musik levererat från en lokal radiokanal. Solen värmer och livet är precis så där härligt som det ska vara när det upplevs från sätet på en Beetle Cabriolet.

Volkswagen Beetle Cabriolet

Grundpris206 600 kronor
Motor1,6-liters fyra, 105 hk. Vridmoment 250 Nm
KraftöverföringMotorn fram, 5-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration0-100 på 11,5 sek
Toppfart180 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren0,43 l/mil
Vikt1 760 kg
Garantier2 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd
Webbwww.volkswagen.se

Trending

sv_SESvenska