Artikeln producerades ursprungligen 10 september 2013, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Koenigsegg Agera R

Att beskriva Koenigsegg Agera R måst ske med ett visst vemod mellan superlativen. 

TV-kanalen Discovery visade en dokumentär om vulkaner och seismologer i deras arbete. En ung forskare intervjuas efter att en vulkan haft utbrott. På frågan hur han mår ger han svaret att han känner sig nedstämd och ledsen. Anledningen är att han fått se ett helt berg praktiskt tagit försvinna i den våldsamma explosionen utbrottet orsakat. En upplevelse som överstiger allt han antagligen någonsin kommer få uppleva under resten av sitt liv, detta vid en ålder av endast 21 år. På samma vis kan man beskriva känslorna som infinner sig efter att ha kört Koenigsegg Agera R – vad mer finns det att köra som kan överstiga detta? Det enkla svaret är inget.

I Ängelholm på den svenska västkusten har det nu byggts hypersportbilar sen tjugo år. Vid det här laget borde de flesta känna till Christian och hans envisa arbete med att sätta det egna märket Koenigsegg på världskartan. Varken bränder, finanskriser eller kraschade Saab-affärer har satt stopp för honom. Det senaste tillskottet bland modellerna som den lilla fabriken producerar heter Agera R. Christian berättar att namnet Agera uppkom efter att Saab-affären, tillsammans med den norske entreprenören Bård Eker, inte gick i lås. Efter detta blev företaget tvunget att ”agera” för att överleva och därav modellnamnet. 

Att Christians tid är knapp råder ingen tvekan om, när han anländer till fabriken har han precis varit på möte i Malmö och måste skynda iväg till ytterligare ett annat så snart en rundvandring och överlämnande av bilen gjorts. Trots detta upplevs Christian som allt annat än stressad, han tar sig tid att visa runt och förklarar exalterat över alla saker som förändrats under årens gång. Han berättar om att man från början la ut mycket av produktionen på externa företag. På senare år har i stort sett all tillverkning tagits hem under samma tak, på detta sätt har kvalitetsnivån höjts avsevärt och man har mycket bättre kontroll på alla bitar i produktion. 

– Det har många gånger sagts av okunniga att vi använder ett Ford-block till vår motor, säger Christian. 

Något som inte stämmer, V8-motorn på 5 liter med dubbla turboaggregat är helt egentillverkat sendan många år. Med etanol i tanken levererar motorn 1 144 hästkrafter till bakdäcken via den 7-stegade dubbelkopplingslåda. På vanlig bensin är effekten 960 hästkrafter. Om man kikar på vad all denna kraft innebär i prestanda blir det riktigt intressant, mycket siffror, men unika sådana. 0-100 går på 2,8 sekunder, här ligger Agera R på samma tid som till exempel Lamborghini Aventador och den avsevärt billigare Nissan GT-R. Tiden det tar att nå 200 km/h är däremot mer imponerande med sina 7,8 sekunder. Vad som däremot är mer häpnadsväckande är tiden det tar att nå 300 km/h som endast är 12,6 sekunder, alltså nästan 3 sekunder snabbare än självaste Bugatti Veyron SS. Tittar vi slutligen på tiden det tar Agera R att köra 0 till 300 till 0 som är den 21,19 sekunder, ja då är det världsrekord, ett av sex världsrekord som sattes 2012.

Den respekt som infinner sig när en Koenigsegg står framför dig är mycket speciell, det spelar ingen roll hur många Ferrari- eller Lamborghin-bilar man sett, det här är något helt annat. Du kan få bilen i stort sett precis som du vill, varje bil är helt gjord utifrån köparens val och ingen är densamma lik. Antingen kan man välja att ha en lack vilket är av sån hög kvalitet så den mer liknar porslin än lackerad metall. Eller så väljer man att ha naken polerad kolfiber med klarlack, ett material som får hjärtat att slå ett par extra slag. Väl inne i bilen och på förarplatsen fortsätter hjärtat med dubbla slag. Den digitala instrumentbrädan påminner mer om att man sitter i ett avancerat jaktflygplan. Och den borstade aluminiumpanelen mellan dom alcantara klädda stolarna är snyggt futuristiskt formgiven med en ring av reglage och startknappen i mitten. När man trycker in den väcks Hulken till liv från sin dvala. V8:an med sina dubbla turboaggregat ryter igång och talar om för alla inom en kilometers radie att något kraftfullt har väckts till liv. Ljudet som kommer ur det stora avgasröret i mitten där bak är brutalt!

Växelreglagen, som är av paddeltyp bakom ratten, är lätta att sköta, ettans växel läggs i och bilen rycker igång. Ett par lugna repor för att känna hur bilen uppför sig innan en 0-300-0-stint testas för första gången. Bilen katapultar ur sitt startblock likt Ben Johnson när han var som mest fullpumpad på anabola. Accelerationen är så kraftfull att man som förare till och med känner av berg-och-dalbane-hissningar i magen. När mätaren når 300 km/h och dom jättelika bromsarna tar tag om de kolfiberkeramiska bromsskivorna hänger inte hjärnan med utan slungas som i ett gummiband framåt i skallen. Effekten är så utanför det normala att ord för att beskriva det hela lyser med sin frånvaro. Men vad som står helt klart är att det som just upplevts är något som kroppen inte upplevt tidigare i form av något på fyra hjul och ratt. Agera R är inte bara en vansinnesmaskin framåt och på att bromsa ner samma kraft. Tack vare otroligt hög downforce kan man enkelt göra kraftiga undanmanövrar med bilen i farter uppåt 250 km/h, Agera R styr dit du vill utan någon som helst instabilitet. Att försöka göra liknande manövrer i en personbil i farter över 110 skulle kunna leda till allvarliga konsekvenser. 

Koenigsegg Agera R är allt annat än en lyxig bil, detta är en renodlad racingbil som kan användas av den kräsne både på vanliga vägar eller på bana. Du får självklart betala ett mycket högt pris för bilen men du kommer få något som är helt unikt och inte går att jämföra med något annat. Känslan efter att ha kört Agera R påminner tydligt om den unge seismologens – kommer man någonsin kunna toppa det här igen? Kanske inte, så vida man nu inte väntar på kommande Agera One:1, men det är en helt annan historia.

Koenigsegg Agera R

Grundpris10 miljoner plus moms
Motor5-liters V8 med dubbelturbo, 1 140 hk. Vridmoment 1 200 Nm
KraftöverföringMotorn bak, 7-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration0-100 på 2,9 sek. 0-200 på 7,8 sek. 0-300 12,6 sek 0-300-0 21,19 sek
ToppfartCirka 440 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren1,47 l/mil
Vikt1 435 kg
Garantier3 års garanti
Webbwww.koenigsegg.com

Trending

sv_SESvenska