Artikeln producerades ursprungligen 13 december 2013, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Nissan Pathfinder

Det första intrycket som slår en när man anländer till Dubai är alla dofter. För skulle det inte finnas något här vore dofter knappt kännbara då allt består av sand och sand inte har någon lukt. Men precis som allt annat här är även lukterna artificiella. Var du än går in, oavsett det är ett hotell, restaurang eller kontorsbyggnad så möts du av en ny doft. Man behöver inte gå tillbaka långt i tiden då marken, som nu är täckt av spektakulära skyskrapor, bara var sand. I och med oljefynden på 60-talet exploderade denna plats bokstavligen. Dubai är ett av dom sju emirat eller så kallade schejkdömen som utgör Förenade Arabemiraten som även kan ses som delstater. Emiraterna är Abu Dhabi, Ajman, Dubai, Fujairah, Ras al-Khaimah, Sharjah och Umm al-Qaywayn. Varje emirat styrs av en schejk och den schejk som just nu styr Dubai är Mohammed bin Rashid Al Maktoum (sedan 2006). Överallt kan man se stora målningar av de sju schejkerna. Dubai består främst av två stadsdelar som är värda att nämna. Det är dels Downtown där man hittar Dubai Mall bland annat. Dubai Mall är värdens största köpcenter vid foten av Burj Khalifa som är värdens högsta byggnad med sina 828 meter. Dubai Mall är ett minst sagt spektakulärt ställe och här gäller det att ha ordentlig med täckning på kreditkortet. Butiksutbudet överstiger sunt förnuft, i dagsläget cirka 1200 men ska byggas ut med ytterligare 200 butiker inom ett år. Utöver butiker och restauranger hittar man också ett akvarium, modell större, och en skridskobana. På ett sätt är det svårt att förstå meningen med ett sånt här komplex utöver den ekonomiska aspekten. Men när man kikar på klimatet här nere och som till exempel nu i somras när det var strax över 50°C under en lång tid kan man förstå att en sval tillflyktsort i denna storleken behövs.



Den andra platsen att nämna i Dubai och mycket mindre stressigt än Downtown och är Dubai Marina. Området är inringat av skyskrapor som får Manhattan att verka futtigt och omodernt. Här hittar man en skrapa som heter Cayan Tower med samma skruvande design som Turning Torso i Malmö. Skillnaden är att Cayan Tower är mycket högre än Turning Torse, 116 meter för att vara exakt med sin höjd på 306 meter. Hela Dubai Marina är omgivet av vatten och med en trevlig strandpromenad som slingrar sig runt hela området. Längs med promenaden trängs restauranger med ett brett utbud av mat i alla variationer. Men precis som i resten av United Arab Emirates finns ingen alkohol att förtära på restaurangerna. Istället kan man avnjuta en shisha, vattenpipa, efter middagen. Vill man absolut få tillgång till alkohol så hittar man den på barerna och restaurangerna i hotellen som har tillstånd att servera alkohol.

Att denna delen av världen lever på sin olja och vad oljan har för betydelse för bilvärlden råder ju ingen tvekan om. Allt är anpassat för att ha bil och alla kör bil här nere. Vid varje hotell, köpcenter eller restaurang står parkeringsvakterna klara att ta hand om din bil och det är gratis. En full tank bensin kostar praktiskt taget ingenting. Något som medfört att bilutbudet här nere är fyllt med antingen bilmodeller med stora bensinmotorer eller SUVar. Med tanke på vilken natur som återfinns här nere är ett stort nöje att åka ut i öknen med sina bilar och köra i sanddynerna. På helgerna är det som en stor fest och brukar gå rätt vilt till när folk ska ut och köra i öknen.



För att utforska vägen och öknen mellan Dubai och Abu Dhabi står nya Nissan Pathfinder till vårt förfogande. En mellanklass-SUV med flera år och generationer på nacken men nu i helt ny skrud. Första generationen kom redan 1986 och sedan dess har fyra generationer gjorts. Dom kantiga, trista formerna är nu tillrundade. Fronten har fått en mer sluttande grill och tvärställda linjedragningar för lamporna. Hela bilens yttre lyser med ett mycket modernare utseende. Även interiören har en snygg formgivning, inget extravagant men tydlig och enkel att uppfatta som förare och passagerare. På ett praktiskt sätt fäller man upp en extra stolsrad längst bak så sju personer totalt kan få plats. Dom längsta passagerarna bör dock inte placeras längst bak även om utrymmet är större än andra bilar med liknande funktioner. I mitten av instrumentpanelen sitter en pekskärm som har det mesta så som nav, infotainment system och många andra funktioner. På bara några sekunder är telefonen parkopplad till bilens system och man kan strömma sin musik trådlöst från telefonen och ta emot samtal med mera. 



Motorn i nya Pathfinder är en V6 bensinare på 260 hästar. En motor som gör jobbet bra men skulle kunnat vara aningen starkare. En dieselversion vore det bästa och kommer garanterat inom kort. På motorvägen tenderar växellådan att varva motorn väldigt mycket men så snart bilen fått upp farten lugnar den sig och färden går tyst och silkeslent. Att beta av mil med Pathfinder är inget problem alls. När till och med dom högsta skraporna börjar försvinna i horisonten bakom byts miljön runt vägen till sand och åter sand. Vi svänger av vägen och ut bland sanddynerna. Tack vare möjlighetenatt låsa diffen och lågväxel tuggar sig Pathfinder enkelt genom dynerna. Det gäller att inte stanna där det är platt eller går uppför, då är risken överhängande för att man blir fast. Känslan att köra i sand kan liknas med att köra i djup snö, det är poröst och greppet är knappt. För att bättre på detta kan man släppa ut luft i däcken vilket förbättrar däcksgreppet. Det gäller dock att passa sig när man är ute och kör så här, fastnar man kan det bli jobbigt att ta sig loss på egen hand. Några saker att tänk på är att ha rikligt med vatten med sig, laddad telefon samt inte ha lösa föremål i bilen. Det sistnämnda för att inget ligger där det låg efter en stunds körning, och få en resväska i nacken är inget att rekommendera.



Längs kusten västerut ligger Abu Dhabi. Lite mer utbrett än Dubai och med en mycket lugnare atmosfär. Här hittar vi Yas Island med tillhörande Formel 1-bana och nöjesfältet Ferrari World. För garanterad fartupplevelse rekommenderas en åktur i berg-och-dalbanan Formula Rossa, snabbasti världen med en acceleration på 0-240 km/h på fem sekunder. Om man inte vill uppleva själva farten, men se den, kan man ha turen att tajma ett av UIMs båtrace med Class 1-båtarna. Katamaraner med högvarviga dubbla V12-motorer. Ett garanterat minne både för öga och öra. 



Att hitta på saker att göra i Dubai och Abu Dhabi är inte svårt, det gäller snarare att välja vad man vill göra och ha täckning påkortet. Men att lämna ett kallt och gråmulet Skandinavien i utbyte mot sol och värme i kombination med allt som bjuds att göra är ett måste för den som gillar att röra på sig och se sig om i världen.

Nissan Pathfinder

GrundprisEj angivet
Motor3,5-liters V6, 260 hk. Vridmoment 325 Nm
KraftöverföringMotorn fram, Xtronic CVT automat, två- eller fyrhjulsdrift
AccelerationEj angivet
ToppfartEj angivet
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren0,99 l/mil
ViktCirka 1 900-2 000kg
Garantier3 år nybil, 12 år rost
Webbwww.nissan.se

Trending

sv_SESvenska