Artikeln producerades ursprungligen 14 januari 2014, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

W Motors Lykan Hypersport

För W Motors spelar det ingen roll vilken tid på Nürburgring deras modell Lykan har eller hur fort den kommer gå. Självklart kommer den vara bäst i båda fallen. James Holm var den första motorjournalist i världen som fick bekanta sig med bilen och intervjua upphovsmännen, Ralph Debbas och Anthony Jannarelly, som möttes under sin tid på universitetet i Coventry, England. Efter det startades W Group.

”Från början jobbade vi båda med design och vi har ritat några yachter, extrema byggnader samt roliga möbler, allt inspirerat av bilar” säger Ralph. ”Vi designade Lykan tillsammans, men nu jobbar jag helt med den finansiella delen och Anthony tar hand om all formgivning. Numera heter vi W Motors. Sättet som vi har byggt upp företaget kan ses som en aning bakvänt mot hur andra gjort. De flesta jobbar många år med att försöka få ut sitt namn. Sen försöker man hitta finansiärer för att bygga upp företaget och slutligen få ut en produkt. Vi gjorde helt tvärt om, Koenigsegg gjorde ungefär likadant som vi. Vi var privat finansierat från början och försökte få upp en fungerande företagsstruktur och efter det få in finansiärer. Då hade vi redan tagit fram designen för bilen som kom fram mycket snabbt jämfört med andra. Idéerna fanns där redan därför gick det så fort, om man kolla på tidiga skisser är det inte mycket som förändrats mot den bilen vi idag har byggt. Historien började med att jag mötte Magna Steyr cirka 2005/06 när de visade ett av koncepten, Mila, som de presenterar varje år. Då hade jag bara hört om företaget. Jag mötte då en av deras chefsdesigners som av en händelse också hade gått på universitet i Coventry. Jag berättade om mina idéer att lansera en arabisk supersportbil i 3 miljoner dollar klassen. Samma år på Geneves motorshow mötte vi folk från Ruf när de visade sin CTRS3. Några månader efter det ringde jag Magna Steyr och berättade mer om mina idéer. Dagen efter satt jag på ett plant till Österrike för ett möte med hela deras team. Då hade vi bara en skiss på bilen men jag fick se deras teknik vilket var en ögonöppnare. De nappade direkt och ansåg att bilen till att börja med skulle byggas hos dem i Turin. Samma dag snackade jag med folket på Ruf som också hoppade på tåget. Samma människor som vi av en händelse hade träffattidigare. Det är samma personer som idag är de största partnerna i företaget och de är personligt inblandande av hela sina hjärtan. De har ett team som kommer hit och vi ett som åker dit. Allt samarbete sker som en öppen bok mellan oss vilket är en stor fördel. En nackdel är dock att Magna Steyr är vana vid att tillverka saker som ska massproduceras så vi får ofta påminna dem om att det inte är fallet med våra produkter. Det finns givetvis positiva aspekter på detta som t.ex. säkerhetsaspekter.

 Den största utmaningen för oss nu är bil nummer två som är Supersport modellen. Samt bevisa för alla hur fantastisk bilen är, vi vet det ju redan men inte resten av världen och ingen vet ju riktigt vad bilen verkligen klarar av. Nu är det upp till bevis och få folks förtroende. Vi experimenterar med flera olika spännande saker till nästa modell, Supersport. Dels en V8-motor som Ruf jobbar på.

En stor sak för oss är att Lykan spelar huvudperson i Fast and the Furios 7. Till filminspelningen byggde vi sex stycken mulor som alla kraschades. Den sista scenen som filmades med Paul Walker, innan den tragiska olyckan som han omkom i, var i Lykan. Detta är såklart otroligt stor marknadsföringsmässigt för oss.  

När folk frågar vad skillnaden är mellan W Motors och andra hypersportbilsföretag svarade vi att det finns två olika kategorier av tillverkare. Du har på ena sidan märken som Pagani, Koenigsegg, Bugatti och till och med Ferrari med LeFerrari och Aston Martin med One77. Detta är bilar runt 1-1,5 miljoner dollar som byggs i upp till 20 exemplar per år. Dessa bilar är gatlegala i stort sett hela världen. På andra sidan har du märken som Pininfarina, Bertone, Giugiaro. Dessa företag bygger ”one off” bilar för runt 5-6 miljoner dollar och till kunder som vill ha något helt unikt. Dessa bilarna är inte ofta avsedda för gatan utan racingbanan men du är helt ensam om att ha en sådan bil. Vi försöker positionera oss någonstans i mellan, vi har en begränsad upplaga på runt 3-7 bilar totalt per modell helt godkänd och med en prislapp på cirka 3.5 miljoner dollar. Vad andra företag mestadels fokuserar på är prestanda och varvtider och hur sportig bilen är. Här tänkte vi annorlunda för vi ansåg att något saknades. Om man spenderar miljontals dollar på en bil vill man nog ha mer än bara prestanda. Vi såg ett behov av dygnet-runtservice, en lyxig klocka samt mycket annat runt bilen. Vi ser det som en livsstil som kommer med bilen vi säljer och detta har ingen av de andra märkena så vitt vi ser det. Eftersom vi har en så liten produktion kan vi skräddarsy varje bil helt enligt kundens önskemål. Och givetvis kommer vi försöka sätta rekordtider på Nürburgring med bilen när den är klar.

Chassit är egenproducerat vilket var viktigt och ett stort steg så det inte är någon annans utan vårt egna. Motor är också vår egna men konstruerad av Ruf. Viktigt för oss som företag då vi försöker vara något mer än bara en tuningfirma. Växellådan kan fås aningen som manuell 6-stegad sekventiell eller 7-segad dubbelkopplingsvariant. Vissa kunder vill absolut ha den sekventiella medan andra inte alls gillar det. Vi har fått både chassi och motor godkänd tillsammans med vår partner Magna Steyr. Efter detta har vi börjat samla in andra partners så som iD4 Motion, Studio Torino, Cyrus Genéve och The University of Tokyo för att nämna några. Från början var projektet privatfinansierat vilket innebar en stor risk men nu har vi ett samarbete med ett par banker. Samtidigt har det varit ett fantastiskt äventyr för oss med all uppmärksamhet det inbringat. 

The University of Tokyo var de första att konstruera en Hologramskärm anpassad för en bil. Detta är den enda bilen i världen med denna teknik. Nu har vi Nav, radio och videospelare helt i hologram, en flytande bild som man kan sticka sin hand igenom. Helt unikt! 

Med alla partners på plats började vi bygga den första bilen som var visades på Doha motorshow. Då var den vit och nu är den blå. Detta var bara en modell och hade varken motor eller inredning. Det var viktigt för oss att kunna visa upp något även om det bara var en modell. Det var dock den färdiga formen som är den samma som på den första produktionsbilen.

W i W Motors kommer från Wolf vilket har varit mitt smeknamn sen jag var liten. Lykan är en varulv och beskriver identiteten hos bilen. Den kan förvandla sig från en vacker varelse till en elak varulv på samma gång. När du först ser den är den vacker men när du sen öppnar upp allting blir den elak. Det känns som vi får en varulv att återuppstå för varje bil vi producerar och utifrån hur kunden vill ha sin bil kan vi bestämma vilken typ av ulv det ska bli. 

Vi hade kunnat starta W Motors i Italien eller någon annanstans i Europa där historien finns men då hade inget sett oss och vi hade bara blivit en i mängden. Att starta upp märket här i Dubai har medfört att många blivit intresserade för vad vi gör. Här händer alltid något nytt och folk är verkligen på hugget. Det finns många fördelar med att ligga här också. Det är enkelt att nå resten av världen här ifrån, alla kommer hit dessutom. Vi är den första biltillverkaren här nere vilket givetvis betyder mycket och namnet kommer ut direkt. Nu är det upp till oss att leverera.

Företaget startades officiellt 2012 men vi har jobbat med det 3-4 år innan det. 2008 började vi samarbetet med Magna Steyr och såg till att allt flöt på enligt planen. 2009 började vi sätta ihop saker och ting. Från början är företaget från Libanon och ingen hade tidigare sett ett bilföretag likt detta från Mellanöstern. 2012 gjorde vi företaget officiellt på ett stort event i Beirut tillsammans med Magna Steyr och Studio Torino då omkring 11 000 personen från hela världen dök upp. Där lovade vi att inom sex månader ha en bil att visa upp. Ingen tog detta seriöst men alla pratade om det världen över. Många sa att vi får nog vänta tills det finns än riktig bil trots att vi hade företag som Magna Steyr med oss. Vad ingen visste var hur mycket arbete vi redan hade lagt ner. Då byggde vi den vita bilen som vi kunnat använda för alla former av de följande bilarna. Sen skickade vi iväg den till Doha motorshow där alla kunde få se den. Där lovade vi att till slutet av 2013 visa upp en riktig bil och här är vi nu och på Dubai Motorshow som precis har varit hade vi med den riktiga bilen. W Motors har många mål med företaget men bland de första var att bygga den första bilen som är Lykan Hypersport. Det kommer finnas två olika modeller, Hypersport och Supersport. Hypersport är den första som ska byggas och är baserad på absolut exklusivitet, mer lyxig och mer teknik. Den kommer endast tillverkas i sju exemplar och kommer givetvis vara en av de snabbaste bilarna i världen. Den är också som tidigare nämnt den första bilen med hologramskärm. Den kommer med diamantprydda strålkastare fram som du kan välja om de även ska ha antingen rubiner eller safirer runt om vilket ger ett mycket speciellt ljus från lamporna. Du kan välja att ha guldförsedda sömmar i interiören. Du får en klocka för tvåhundratusen euro. Den kommer ha en connoisseurservice var som helst i världen, 24 timmar om dygnet och 365 dagar om året. Detta gör den mer till ett samlarobjekt än en hyperbil. Hypersport kommer endast byggas i sju exemplar, efter det kommer en ny modell. Supersport kommer vara en mer tillgänglig modell men mer sportig än Hypersport. Här pratar vi om en ultralätt konstruktion utan all lyx. mer avsedd för banan. Till att börja med är det dessa två modeller vi kommer ha men vart annat år kommer vi bygga nya modeller med ny design och nya namn. En roadster och en specialcoupe är planerade. Till nästa år hoppas vi kunna meddela hur många bilar vi sålt men i dagsläget är inget officiellt. Men innan bilen är helt klar kan vi inte säga att vi sålt någon bil men vi ska börja levererar 2014. Just nu fokuserar vi på testkörningar men många intressenter är här och ser vad vi gör.

En del klagar och undrar hur vi kan kallas oss ett arabiskt bilföretag när vi inte bygger allt själva. Då glömmer de flesta att i stort sett alla bilföretag är uppbyggda på samma sätt och att man använder samma teknik i grund och botten. Ett bilföretag som dock inte använder samma teknik som andra och faktiskt tar hand om det helt själva är Koenigsegg och danska Zenvio, men det får ses som mycket unikt. Det var enklare för i tiden att göra allt på egen hand, men att göra det nu, 2014, är mycket svårt tack vare all teknik som sitter i bilarna numera. Förr i tiden kunde man experimentera mycket mer men nu krävs så hög standard redan från start så det är så gott som omöjligt att som ny aktör börjar från noll och man får inte misslyckas. Därför samarbetar vi med Magna Steyr som har den teknik och expertis som behövs. De skulle aldrig göra detta samarbetet om de inte trodde på oss. Tack vare att vi har dem och dessutom Ruf som partners får vi stor trovärdighet i företaget och våra produkter. Samtidigt måste vi göra saker helt på vårt eget sätt, därför har vi all design ”in-house”. Om cirka ett år kommer vi ha hela produktionen så som montering, teknik-, lack- och läderverkstaden i Dubai vilket innebär att vi blir den första biltillverkaren här. Just nu är bilen byggd i Turin, Italien. Vår plan är även att öppna en designskola för att skapa något som inte finns här sedan tidigare. Ingen skola här i trakten har modern design som ämne. Vill man studera detta måste man flytta till England, USA etc.  Vi får CVs varje dag från folk här men de saknar det som krävs. Detta vill vi förändra, för oss handlar det om så mycket mer än bara bilarna.

Eftersom det är en Ruf-motor kommer utsläppskraven gälla för hela världen. Därför är avgasljudet på bilen en aning lågt ur vårt egna perspektiv, just för att vissa länder har dessa krav. Här i Förenade Arabemiraten bryr man sig dock inte. Eventuellt kommer vi ha olika ljuddämparfunktioner tillgängliga beroende på var man bor.”

Låt oss nu bekanta oss närmare med bilen. Att ett bilmärkes inofficiella slogan är ”It’s how you enter the club” är en slogan som med största sannolikhet skulle ha svårt att vara säljande här hemma i vårt lilla PK-Sverige. I arabvärlden och då speciellt Dubai är det en helt annan femma. Här gör bankerna gigantiska reklamskyltar med bilder på Bentleys tillsammans med guldtackor. Jag skulle vilja se den svenska bank som vågar försöka med en liknande reklamkampanj. Men när detta är ett fungerande koncept finns självklart en marknad för att serieproducera den mest extrema hypersportbil som världen skådat. Bilen vi talar om heter Lykan Hypersport och går loss på cirka 23 miljoner svenska kronor plus moms. Lykan är inte bara en superextrem bil med fartresurser upp mot 400 km/h och teknik som får en rymdraket att verka omodern. Det är också ett rullande smycke med ädelstenar och gulddetaljer. Utöver detta ingår dessutom ett limiterat armbandsur från schweiziska Cyrus för cirka 200 000 euro när du köper bilen. Och som att inte detta skulle räcka får du dessutom en unik connoisseur-service som nämnts tidigare. Allt detta för att göra W Motors Lykan till den absolut mest extrema hypersportbilen i världen!

Som hjärta till Lykan sitter en 3.5 liters boxer-sexa med dubbla turboaggregat som Ruf varit med och byggt. Effekten ligger på 770 hästar vid 7100 rpm, vridmomentet på enorma 1000 Nm och detta uppnås kring 4000 varv. Den mäktiga kraften levereras till bakdäcken via en 6-stegad sekventiell växellåda. Sprinten 0-100 ska avverkas på 2.8 sekunder och 0-200 på 9.4 sekunder. Toppfarten ligger runt 400 km/h beroende på vilken utväxling man valt att ha. För att få stopp på ekipaget sitter ett par ventilerade 6-kolvs, aluminium, monoblockbromsar av kolfiberkeramisk typ från Brembo med en diameter på 380 mm. Hjulupphängningen fram är av MacPherson-typ. Vikten på Lykan är 1400 kilo. För den som verkligen bryr sig så ligger bränsleförbrukningen runt 1,35 liter per mil och Co2 värdet på 311 g/kg. Något som knappast kunderna själva kommer fästa någon vikt vid.

Som första journalist i världen ska jag nu får provköra Lykan Hypersport. Ingen annan utöver märkets egna testförare har fått köra bilen och efter min provkörning ska bilen tillbaka till Turin för nedmontering och genomgång över vintern. Detta är den första producerade bilen från W Motors så allt sitter inte riktig som det ska och finishen är inte helt hundra, något jag tar med i min bedömning av bilen och dess uppförande. Att bara stå bredvid denna skapelse väcker känslor som man kommer ihåg från då man var liten och första gången stod framför en riktig Lamborghini Countach. Sedan dess har jag haft förmånen att få köra det mesta av extrema bilar som finns men inte återfått riktigt samma känsla. Lykans former är otroligt aggressiva, den som missuppfattar denna bils attityd vet mycket lite om extrema sportbilar eller bilar överhuvudtaget. När man öppnar dörrarna som går snett uppåt och bakåt blir bara den extrema formen ännu tydligare! Väl på plats i förarstolen påminns man mycket lite av att det faktiskt är en bil på fyra hjul man sitter i. När jag ska trycka på skärmen i mitten går mitt finger rakt igenom bilden, en sjuk känsla! Som tur är har man valt att använda en del paneler från Porsche så som till exempel AC-kontrollen, något som i alla fall får mig att känna viss verklighetsförankring. Startknappen sitter till vänster om den smått bisarra växelspaken i krom. När jag trycker in den vaknar boxersexan igång bakom mig med sitt klassiska väsande morr. I detta fallet en aning vassare än normalt med tydlig karaktär av prestanda i överkant. Ettans växel ligger precis som det ska mot dig eller så att säga bakåt. Man får vara rätt bestämd i växlingarna, något som ska förfinas i den produktionsfärdiga bilen. Nu känns växlingarna snarare som hos en stenhård racingbil. Styrning är också lite trög men distinkt, även detta något som varje kund kommer att kunna välja hur dennes bil ska uppföra sig. När jag svänger ut från området och på allmän väg orsakar jag nästan en olycka, inte för att jag gör något fel utan för att andra bilar på båda sidor om vägen tvärnitar för att se vad det är som rullar ut på vägen. Att detta är en bil som är iögonfallande råder ingen tvekan om. På låga varv uppför sig både motorn och bilen väldigt lugnt men precis som namnet Lykan står för så behövs inte mycket påverkan för att ändra bilens karaktär till 100 %. Lykan är den mest avancerade typen av varulv som kan kontrollera sin transformation mellan att vara en vacker skapelse till att vara ett aggressivt vilddjur. Jag brottar i tvåans växel från trean och trycker pedalen tre fjärdedelar i botten, mer vågar jag inte nu men det räcker gott och väl! De dubbla turboaggregaten och boxersexan ger direkt respons på mitt kommando! Kraften är så otroligt konstant och sinnesförvirring uppstår nästan, detta på blotta hundradelar innan det är dags att skjuta i tredje växeln. Samma upplevelse repeteras mellan varje växel. Kraften är oändlig! När jag efter en stunds körning slänger ett snabbt getöga på den digitala mätaren framför mig visar den långt över 200 km/h och jag inser att vi befinner oss på allmänna vägar. Att polisen i Dubai inte är kul att spendera tid med har jag hört och jag vågar inte hoppas på att bilen skulle vara en fribiljett i en sådan här situation. Så högerfotens uppgift byts från att pressa pedalen till höger till den i mitten istället, reaktionen låter sig inte dröjas, Brembo-bromsarna gör sitt jobb ypperligt och den klassiska känslan av att hjärnan hänger i gummisnoddar infinner sig. Nog för att körupplevelsen är över det normala i Lykan, men jag ska inte sticka under stolen med att andra bilar jag kört kanske varit mer imponerande körmässigt. Vad jag däremot tyvärr inte får möjligheten att uppleva är känslan av att anlända till ett ställe, till exempel Dubai Mall en torsdagskväll då alla är ute med sina extrema bilar. Den känslan när man anländer och allas ögon som faller på dig och bilen när diamanterna som glimmar går nog inte att beskriva med ord och det är precis detta W Motors vill att just deras kunder ska få uppleva. Alla andra extrema saker som ingår vid köpet av Lykan är en självklarhet jämfört med alla andra bilar. Just detta gör den till den mest exklusiva hypersportbilen i världen!

W Motors Lykan Hypersport

Grundpris3 500 000 dollar
Motor3.6-liters boxer-sexa, 770 hk. Vridmoment 1000 Nm
Kraftöverföring6-stegad sekventiell låda, bakhjulsdrift
Acceleration0-100 på cirka 2.8 sek. 0-200 9.4
Toppfartcirka 400 km/h
Bensinförbrukning blandad körning13.5 l/100 km
Vikt1 400 kg
Webbwww.motors.ae

Trending

sv_SESvenska