Artikeln producerades ursprungligen 26 februari 2014, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Honda Civic Tourer

Ett mycket viktigt hål har nu täppts till i Hondas modellprogram men har Civic Tourer det som behövs för att hota dess främste konkurrent, Volkswagen Golf Kombi?

Få bilmodeller i världen har satt en sådan standard som Volkswagen Golf, så även med dess kombiversion. Nu har äntligen Honda fyllt ut det rum de saknat för att konkurrerar med den tyska familjekombin. Med generös lastförmåga i överkant tar nu Civic Tourer sig in på marknaden för kombibilar i Golfklassen. Om det är någon bil som faktiskt kunnat konkurrera med Golf så är det Civic. Det är en körglad och prisvärd bil som många gillat, något som gjort Honda till en av dom största motortillverkarna i världen. Hondas historia började med en lastbil på 60-talet och ett antal bilmodeller som inte fångade någons intresse vare sig i Europa eller USA. Bilarna var så ointressanta att man faktiskt funderade på att lägga ned verksamheten. Men man gjorde en sista satsning på en modell som skulle ge framgång för företaget på 70-talet. Honda Civic var född! Framgången var delvis en följd av att man lyckats konstruera CVCC-motorn (Compound Vortex Controlled Combustion) som avsevärt fick ned förbrukning och utsläpp. Efter Civic följde Honda upp med ett flertal framgångsrika modeller så som Prelude, Accorde, Legend, CR-X och sportbilen NSX.

Nya Civic Tourer är en riktigt smäcker skapelse, låga fönsterlinjer och spännande linjeföring över hela bilen. Detta är något de nya kombibilarna i detta segmentet har gemensamt. Ta bara Renault Megan som exempel. Däremot är Golf Kombi och Skoda Octavia inte så värst utmanande i sin formgivning. Om detta medför att dom klarar sig längre utan att man tröttnar på den fräcka designen som hos Civic Tourer få stå osagt än så länge och säkerligen en högst personlig fråga att svara på.

Något som varit ett signum för de senaste Civicmodellerna är dess rymlighet och smarta lösningar. Med hjälp av att man placerat bränsletanken under passagerarstolen istället för baktill samt en utrymmesbesparande torsionsaxel har man kunnat göra lastutrymmet mer tilltaget. På nya Civic Tourer har detta medfört att lastförmågan till och med överstiger självaste lastkungen, Volvo V70. När man tittar på utsidan av Civic Tourer är detta något man inte kan ana med dess kompakta och slanka utseende. Lastvolymen med uppfällda säten blir hela 624 liter, utan konkurrens bäst i klassen. Fäller du sätena och fyller hela vägen upp ryms 1668 liter. Även lastningen sker bättre än hos konkurrenterna tack vare en bred öppning baktill och en låg lasttröskel. En annan praktiskt detalj som dock funnits ett tag på Civicmodellen är dess smarta uppfällbara bakstolar som gör att högre föremål går att placera på golvet. På den här punkten har verkligen Honda på alla vis lyckats sätta Civic överst på pallen för optimal lastförmåga.

Det är inte bara lastförmågan som gör Civic till en riktigt trevlig bekantskap. De japanska ingenjörerna har lagt många timmar på att ta fram ett chassi och styrning i högsta klass. Till och med på riktigt kurviga vägar trivs bilen och man kan njuta av riktigt fina köregenskaper bakom ratten. Styrningen är direkt och talar om för dig vad som händer under framhjulen. Både dämpare och styrning har justerats en aning på Tourer. Längden har också förändrats på Tourer, 23 centimeter för att vara exakt. Däremot har inte axelavståndet förändrats från den vanliga Civic som ligger på 260 cm. Vad som dessutom göra att Civic uppför sig så fint på vägen och dessutom i olika situationer är dom ställbara dämparna bak. Det här är något som fås ses som mycket unikt bland dessa bilmodeller. Dämparna kan ställas i tre lägen vilket förändrar bilens karaktär från hård och sportig till mjuk och bekväm. Framförallt är detta tänkt att vara avsett beroende på hur du har lastat bilen.

Som motoralternativ erbjuds i två versioner, en bensin och en diesel. Testbilen har den 1,6 liter stora dieselmotorn på 120 hästkrafter. Detta är en riktigt bra maskin som är stark men samtidigt mycket bränslesnål. Enligt Hondas uppgifter klarar Civic Tourer sig på endast 0,38 liter per mil blandad körning. Motorns karaktär påminner inte alls om en diesel utan snarare om en bensinare med mjuk gång men samtidigt bra drag i hela registret. Det som är till nackdel för dieselversionen är priset som ökar med 18 000 kronor framför bensinaren. Prislappen på Civic Tourer startar på 195 900 kronor. Med tillägget för dieselmotorn blir detta lite mer än konkurrenterna men å andra sidan får man en bil som är värd mer än konkurrenterna, Honda Civic Tourer har definitivt tagit sin plats.

Honda Civic Tourer

Grundpris231 800  kronor
Motor1,6-liters turbomatad dieselfyra, 120 hk. Vridmoment 300 Nm
KraftöverföringMotorn fram, 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration0-100 på 10,1 sek
Toppfart195 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren0,38 l/mil
Vikt1 357-1 430 kg
Garantier3 år nybil, vagnskada 3 år, 12 år rost
Webbwww.honda.se

Trending

sv_SESvenska