Artikeln producerades ursprungligen 30 april 2014, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Tesla Model S Performance

Med nya modellen Model S visar Tesla på allvar att nästa generations bilar kan vara 100% eldrivna utan att varken bli tråkiga eller bidra till räckviddsångest. 

Tesla startades 2003 av grundaren av nätbetaltjänsten PayPal, Elon Musk. Sedan 2013 går det Kalifornienbaserade företaget med vinst och är nu värderat till 20 miljarder dollar och noterat på Nasdaq 100-börsen. Andra delägare i bolaget är bland annat Daimler, Toyota och Panasonic. Det sistnämnda är Teslas batteripartner. Globalt har nu företaget mer än 5500 anställda och expanderar hela tiden. 

Esben Pedersen som är kommunikationschef i Scandinavien berättar att den tillfälliga montern i Täby Centrum nu skall göras om till en riktig butik i köpcentrumet. Det blir den första riktiga Tesla butiken i Skandinavien och kommer efterlikna dem som finns i USA. 

En stor service anläggning mot Arlanda ska även byggas.

Bygget av snabbladdnings stationer ska vara klart redan i sommar så man kan åka från Åre via Stockholm vidare till Göteborg och slutligen Malmö säger Esben. Från Åre och Malmö förankras nätet vidare både till Norge och ner i Europa.

På frågan om hur försäljningen går i Sverige svarar Esben att man valt att inte kommenterar enskilda marknader. Ser man däremot globalt är sälmålet för 2014 att öka med 56 % mot 2013 vilket landar på 40 000 bilar mot cirka 23 000 för 2013.

Tesla Model S är företagets andra modell och den första att serietillverkas. Den första var en strikt tvåsitsig roadster baserat på en Lotus. Formen är signerad av bildesignern Franz von Holzhausen som tidigare arbetet med Mazda och GM. Model S är en fyrsitsig, femdörrars GT-modell med gott om bagageutrymmen, både fram och bak tack vare avsaknad av konventionell motor. Vill man så kan man för en summa av drygt 13 000 kronor få två stolar i det bakre bagageutrymmet som två barn kan sitta i. Kikar man på andra bilar som modellmässigt konkurrerar med Tesla Model S är det Audi A7, Mercedes CLS och BMW 6-Serie Gran Coupé. 

När man närmar sig bilen och har nyckeln med sig kommer handtagen fram ur dörren på ett mycket elegant vis. För att öppna dörrarna räcker det att man tar i handtaget så öppnas de, du behöver alltså inte dra i dörren för att den ska öppnas. På plats i förarstolen behöver du inte göra något alls för att starta bilen. Den är redan igång genom en sensor inuti sätet. En mycket logisk lösning som förvånande nog inte uppfunnits tidigare. Det är just denna typ av påhittighet som gör Tesla Model S så annorlunda mot andra bilmärken. På något vis känns det som Tesla uppfunnit hjulet på nytt fast denna gång så mycket bättre och smartare än tidigare uppfinnare. På plats i den aningen fantasilösa stolen, som kanske är en av få designdetaljer som inte är så tilltalande, räcker det med att vrida rattväxeln till drive. Helt ljudlöst glider bilen i väg från stillastående, en mycket märklig känsla om man aldrig kört en eldriven bil tidigare. Den ljudlösa färden går ut på en landsväg och äntligen är kusten klar för att testa accelerationen. Gaspedalen trycks i botten och då händer allt på en gång, direkt och helt sömnlöst likt inget annat jämförbart. Kraften är så ofantligt stark från samma millisekund som gaspedalen trycks ned. Det går inte ens att jämföra detta med en Koenigsegg med sina 1000 plus hästkrafter. I en bil försedd med en riktigt kraftfull förbränningsmotor och turbo måste först kraften färdas genom motorn, turbon, växellådan etc för att slutligen komma till däcken. Effektkurvan går sluttande uppåt och kraften kommer först efter en kort sekund. I en Tesla får man vända upp och ned på den kurvan. Här kommer all kraft direkt utan någon som helst fördröjning. Däremot dalar den snabbare än hos en bil med vanlig motor. Känslan är dock enorm, helt ny för en person som är van vid bilar med förbränningsmotorer. 

För att styra bilens system sitter en 17 tums pekskärm i mittkonsolen. Från denna styr man bilens samtliga system så som navigation, körkomfortprogram, AC, stereo och bilens panoramatak för att nämna något. Du kan även surfa och bilens backkamera som visas på skärmen är i HD-kvalitet. Eftersom Tesla Model S saknar kardan så finns därför ingen kardantunnel som går rakt igenom kupén. Därför är golvet helt platt mellan sätena, något som känns och ser lite märkligt ut innan man vant sig. Fördelen är dock det generösa utrymmet som detta bidrar till. Kupén är i övrigt mycket smakfullt formgiven med rena ytor och olika materialval. Testbilen som är en Performance har många paneler i kolfiber som ger en sportig look. 

Det otroliga Tesla lyckats med är att göra en serieproducerad elbil som för första gången har en normal räckvidd. Tesla Model S med 85kWh-batteriet kan under rätt förutsättningar komma drygt 50 mil på en laddning. Det är runt 30 mil mer än andra elbilar på marknaden. Tillsammans med dom stora satsningarna i Europa är målet att man ska kunna köra från Narvik i norr till Lissabon i söder helt gratis genom att ladda bilen på Teslas egna snabbladdningsstationer som byggs för fullt i skrivande stund. En Tesla Model S 85 kWh Performance. kostar 837 000 kronor i inköp. I detta pris är den så kallade supermiljöbilspremien inräknad. Bilen är dessutom skattebefriad i fem år. Om man betalar elen själv ligger milkostnaden på cirka 2 kronor per mil. 

Model S Performance visar på absolut bästa sätt att framtidens bilar kan vara eldrivna. Visst kan man sakna det härliga ljudet från en mullig V8-motor men när man på ett förnuftigt vis jämför för- och nackdelar vinner Tesla Model S Perfomance med hästlängder. Detta är framtiden och nu är den här!

Tesla Model S Performance

Pris837 000 kronor
MotorTrefas, fyrpolig AC-induktionsmotor. Batteri 85 kWh. 416 hk, 600 Nm
KraftöverföringMotorn bak, steglös kraftöverföring, bakhjulsdrift
Acceleration0-100 på 4,4 sek
Toppfart210 km/h
Bensinförbrukning0
Vikt2 100 kg
Garantier4 år nybil eller 80 000 km, batteri 8 år
Webbwww.tesla.com

Trending

sv_SESvenska