Artikeln producerades ursprungligen 15 maj 2014, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Lamborghini Murcielago LP670-4SV

Den sista fladdermusen som egentligen är smeknamnet på en känd tjur är släppt från fabriken i Sant’Agata. Och det är en fladdermus som sätter sitt avtryck i historien minst sagt. LP-670-4 SV som bygger på den traditionella Murciélago LP-640-4 har nu fått ytterligare lite större motor vilket är skälet till namnförändringen 670 istället för 640 och det står för antalet hästkrafter, som nu är på hela 670. Tillägget SV i namnet står för SuperVeloce och är Italienska för Super Speed. 

Motorn är i stort sett samma V12 som Lamborghini använt sig av ända sedan Miura tiden och LP-670 SV är den sista som får denna motorn. I och med den planerade efterföljaren för Murciélago som än så länge går under namnet Jota skall en ny motor tas fram.

Det som är nytt med LP-670 SV är att man lättat den en hel del, hela 100 kilo har man lyckats banta bort. Man har dessutom satt på en stor vinge för att öka down-forcen, marktrycket men minskar toppfarten till 337 km/h.

När jag anländer till fabriken en solig torsdag i Juni har dom redan parkerat den ilsket brandgula LP-670 SV utanför entrén. Den fullkomligt brinner av kraft och potens och med det så vet jag att mina kommande timmar kommer vara präglade i mitt minne för en lång tid framöver.

Efter en snabb rundvandring på fabriken och för att se produktionen av bilen blir jag presenterad för min testförare som skall vara med mig under körningen. Han har typisk Italiensk stil och med en pikéskjorta som har en stor Lamborghini tjur broderad på bröstet. Vi hoppar in i bilen och jag gör mig bekant med det som är viktigt, gas, broms och växlelpaddlar. När jag startar motorn får jag en rysning över hela kroppen, den högvarviga V12 lämnar ingen oberörd med sitt vrål.

Vi rullar ut från fabriken och troklar oss sakta i trafiken ut mot landsbygden där dom spikraka landsvägarna ligger. På vägen ut är det oundvikligt att ligga och dra på varje växel lite extra länge, V12 ylar så underbart på höga varv och det är en sann symfoni för örat och skälen. 

När vi äntligen kommer ut från den täta trafiken och jag får möjlighet att trycka plattan i mattan för första gången är det som en katapult som slungar iväg mig, den brutala kraften är helt otrolig och finns i överflöd. Att pressa upp bilen i sin toppfart på 342 km/h är dock inte möjligt men att passera hastigheten man sällan ens kommer upp i om du så än försöker med många andra bilar är inget som helst problem. Att sedan trycka bromsen i botten från 200 km/h till stillastående är så kraftfullt att hjärnan tycks sitta som ett frimärke på vindrutan.

En LP-670 SV är stor och det märks väl när det är lite trångt, sikten är ganska begränsad men man sitter väldigt skönt i dom sportiga stolarna med 5 punkts bälte. Men trotts sin storlek så känns bilen lätthanterlig när vägen börjar svänga, styrningen är så direkt och snabb och i kombination med fyrhjulsdriften är LP-670 SV kvick som bara den.

Murcielago LP-670-4 SV är sist ut i Murciélago modellprogramet med sin V12 och den lämnar över arvet med stolthet och ett ljuvligt vrål.

Lamborghini Murciélago LP-670-4 SV

Grundpris3 900 000 kr
Motor6,5 liters V12, 670 hk. Vridmoment 660 nm
Kraftöverföring6 växlad sekventiell låda, fyrhjulsdrift
BromsarVentilerade keramiska bromsar
Acceleration0-100 på 3,2 sek
Toppfart342 km/h
Bensinförbrukning20,6 l/100 km
Vikt1 565 kg
Garantier3 års nybils garanti
Webbwww.lamborghini.com

Trending

sv_SESvenska