Artikeln producerades ursprungligen 30 augusti 2014, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Lamborghini Huracan

Gallardon är äntligen utbytt och Huracán tar vid med exakt den kraft som förväntas av en tjur från Sant’Agata Bolognese!

2003 hände något som förändrade framtiden markant för det italienska supersportbilsmärket Lamborghini. Modellen Gallardo föddes. En strikt tvåsitsig kupé försedd med en 5 liters V10 motor bakom sätena. Gallardon blev märkets instegsmodell under det kraftfulla V12-monstret Murciélago. Vad som var mycket bidragande till framgången var att märket i det skedet såldes till tyska Volkswagen-koncernen. Nya pengar pumpades in, produktionen ökade och Gallardon såldes i mer än 14 000 exemplar vilket gör den till den mest sålda Lamborghini-modellen någonsin.  Under de tio år Gallardon funnits har en uppsjö versioner producerats, så många att det till och med blir svårt att hålla reda på dem. Från början levererade V10-motorn 500 hästar men i den sista modellen LP 560-4 hade effekten höjts till 560 vilket skickade i vägen den från stillastående till 100 km/h på 3,7 sekunder.

Tiden för en efterträdare till Gallardon har varit aktuell ett bra tag nu och när Huracán äntligen presenterades i år på bilsalongen i Genève var förväntningarna enorma! Den exakta beteckningen för Huracán är LP 610-4. 610 står för effekten och fyra för fyrhjulsdriften. Namnet Huracán är precis som alla andra Lamborghinimodeller en känd tjur som kämpat i tjurfäktning. I fallet med Huracán ska detta skett i Alicante 1879. Men namnet Huracán är också spanska och benämningen på en orkanliknande vind från mayafolkets mytologi. 

I och med Gran Turismos event, Baltica 2014 i Pärnu, Estland, passade Auto 100 och Lamborghini på att ha den nordiska presentationen av Huracán. Det hela skedde på banan Auto Ring 24, en snabb och teknisk bana för pulshöjande nöje. När man sätter sig i förarsätet känns skillnaden markant från Gallardon. Förarmiljön och fräschats upp ordentligt och tankarna förs snarare mot instrumenteringen för att jaktplan än en bil. För att starta bilen måste ett rött skyddslock fällas upp för att startknappen ska kunna tryckas in. När den väl gör det ryter V10-motorn igång, till en början med en vas och gäll ton innan arbetstemperaturen uppnås.

Sedan går den ner på ett mer väsande läte som fortfarande gör dess potens påmind. Den största skillnaden vad gälla drivlinan i Huracán gentemot Gallardon är att bilen numera är försedd med en reptilsnabb dubbelkopplingslåda istället för den sega men ack så brutala E-Gearlådan. Växlingarna går nu snabbare än blixten! Bilen har tre körprogram som ställs in med en knapp i underkanten på ratten. För vanliga dagsturer bör läget ”Strada” väljas. I detta läget är bilen mjuk, följsam och relativt tyst med god komfort. Ställer man den i ”Sport” Förändras bilen och får en mycket mer alert och piggt uppträdande, mer passande för snabba turer på kurviga vägar. En dag som denna och på en racingbanan ställs det sista läget ”Corsa” in. Bilen förvandlas nu till en testosteronstingslig tjur som är allt annat än lugn. Spjäll öppnas vilket förändrar ljudet från väsande till skrikande, vid varje växling som nu är som en hästspark smäller och bludrar det från piporna där bak. Första svängen kommer och tack vare fenomenal balansering viker bilen in precis där man siktar med ratten. Kurvan rätar ut sig och gaspedalen är planterad i golvet. Med den fina fyrhjulsdriften skjuter bilen iväg ut ur svängen på rakan likt en gevärskula. En snabb glimt på hastighetsmätaren innan det är dags att flytta foten från gaspedalen till bromsen visar en hastighet på 200 km/h. Något som skett på strax under 10 sekunder. Toppfarten ligger på 325 km/h och 0-100 uppnås på 3.2 sekunder. Bromsarna som är av kolfiberkeramisk typ biter tag och känsla av att köra in i en vägg infinner sig. När man sedan snabbt går på gasen igen hänger inte hjärnan med och man blir nästan illamående fast på ett positivt vis. 

Lamborghini Huracán är en fantastisk bil och efterträdare till Gallardon, den levererar precis det plus mycket mer som förväntas av den. Att det kommer bli en storsäljare är det inget tvivel om. Och precis som med Gallardon kan vi nog förvänta oss en uppsjö med olika versioner. En lättad version mer anpassade för dagar som denna på banan är nog att räkna med. Just nu känns det dock ganska överflödigt för Huracán, som den är idag, medför glädjerus som består!

Lamborghini Huracán

GrundprisCirka 2 300 000 kronor
Motor5,2-liters V10, 610 hk. Vridmoment 560 Nm
KraftöverförinMotorn bak, 7-växlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på 3,2 sek
Toppfart325 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren1,25 l/mil
Vikt1 422 kg
Webbwww.lamborghini.com

Trending

sv_SESvenska