Artikeln producerades ursprungligen 18 september 2014, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Opel OPC dag Dudenhofen

Följ med på ett dagsevent till Opels hemliga testbana för att köra OPC-modellerna och vara en testförare för en dag.

”För att våra bilar skall vara så bra som dom är ligger hundratusentals timmar av tester och provkörningar till grunden. För detta använder vi oss av en mycket hemlig testbana 30 minuters bilväg utanför Frankfurt. Området har varit i Opels ägo sedan 60-talet och i dagsläget skulle det vara svårt att lösa så attraktiv mark för rimliga pengar. På det hemliga området finns allt som behövs för att verkligen kunna hårdtesta kommande modeller. Bland annat en velodrombana, och mängder med olika testbanor för att testa väghållning, hjulupphängning, buller med mera.” 

Om du är entusiast kan du gå in på Opels hemsida och anmäla dig till detta eventet. Då får du följa med på en dag som garanterat kommer göra att ditt andrenalinpåslag. Det är inte bara körningen som bjuder på extravaganta upplevelser. På den guidade turen runt området får man möjlighet att se en hel rad av kommande modeller från både Opel och Chevrolet i form av så kallade testmulor. Här råder absolut fotoförbud och guiden gör klart för oss att vi blir utslängda direkt om detta inte följs.

 

Bland de OPC-bilarna som står till förfogande är det Corsa, Astra och Insignia. Alla med helt olika karaktärer, Corsa OPC finns dessutom i Nürburgring-utförande. Konbanan som är det första momentet är en enkel match för Corsan. Samtliga modeller har tilltagna bromsar från Brembo vilka så gott som direkt får visa vad dom går för när vi ger oss på att handeling banan. Med skarpa krön, höjdskillnader och snabba partier känns detta som ett Nürburgring i miniatyr. Efter att himlen öppnat sig och gjort banan dyblöt sätter det än mer bilarna på prov. Tack vare en mekanisk differential i Astran klarar den av det blöta underlaget mycket fint och behåller kraften genom kurvan utomordentligt bra. 

Efter lunch står ett liten test på programmet. Det handlar om att ta en Opel Astra, byggd för VLN-tävlingarna (Veranstaltergemeinschaft Langstreckenpokal Nürburgring) i Tyskland, genom en konbanan och få två varv så lika som möjligt. Det låter kanske enkelt men eftersom man. utöver det varv för att köra på banan. endast har två varv blir det en riktigt utmaning. Den här bilen är helt tömd på inredning och försedd med bur, racingstolar och slicksdäck, det påminner inte på något vis om en standardbil. Efter de två körda varven är pulsen hög och adrenalinet strömmar genom kroppen.

 

Det sista momentet för dagen är velodrombanan som skall visa sig maxa adrenalinet och pulsen. Banan som har tre filer går som en stor cirkel runt hela testområdet. Man börjar på den nedersta, högra filen i cirka 70 kilometer i timmen. Ett kommando på komradion i bilen ökas farten till 170 och byte till fil nummer två i mitten där det börjar luta. Plötsligt blir vi omkörda av ett par andra bilar i den vänstra och översta filen. Det är en mycket märklig känsla när man mestadels ser taket på bilen som passerar i mycket hög fart. Ytterligare ett kommando och en fartökning till 240 samt förflyttning till den vänstra filen. Bilen, som är en Insignia OPC, behöver inte anstränga sig nämnvärt för att uppnå denna farten. Dessutom går den mycket lugnt och balanserat. Vi blir beordrade över radion att släppa taget om ratten nu och låta bilen styra själv. En smått bisarr upplevelse där faktiskt bilen helt odramatiskt ligger kvar i samma spår på grund av g-kraften. 

Om du vill uppleva Opels hemliga testbanan i Dudenhofen och få lika härlig adrenalinspåslag ska du gå in på opels hemsida och anmäla ditt intresse. Detta är ett måste för varje hängiven ägare som gillar fart och fläkt och vill uppleva en dag som testförare.

Opel Corsa OPC

Grundprisfrån 241 100 kr
Motor1,6-liters rak turboladdad fyra, 210 hk. Vridmoment 250 Nm
Kraftöverföring6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration0-100 på 6,8 sek
Toppfart230 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren0.76 l/mil
Vikt1 307 kg
GarantierNybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år
Webbwww.opel.se

Opel Astra OPC

Grundprisfrån 309 900 kr
Motor2-liters turboladdad rak fyra, 280 hk. Vridmoment 400 Nm
Kraftöverföring6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration0-100 på 6 sek
Toppfart250 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren0.81 l/mil
Vikt1 550 kg
GarantierNybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år
Webbwww.opel.se

Opel Insignia OPC

GrundprisIngen uppgift
Motor2,8-liters turbomatad V-sexa, 325 hk. Vridmoment 435 Nm
Kraftöverföring6-växlad manuell, fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på 6 sek
Toppfart250 km/h (begränsad)
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren0.1,1 l/mil
Vikt1 810 kg
GarantierNybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år
Webbwww.opel.se

Trending

sv_SESvenska