Artikeln producerades ursprungligen 24 september 2014, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

BMW M3

Lättare, snabbare, starkare, snålare och smartare, BMW M3 har återfått sin ursprungliga karaktär plus en hel del nya personlighetsdrag!

Det råder ingen tvekan om att det är turbomotorns tid nu. Så gott som alla de stora bilmärkena använder turboteknik i sina kraftfullaste sportsedaner och BMW är inget undantag. M5 var först ut med en V8-motor på 4.2 liter och dubbelturbo. Nu är nya M3 här och även den har fått en motor med dubbla aggregat. Förra generations M3 hade en mycket trevlig, mullig V8 på 420 hästkrafter. Dock försvann lite av den sportiga ådran som de tidigare M3 modellerna stått för. Istället upplevdes den som rätt tung i sitt uppträdande jämfört med sina föregångare trots sitt överflöd på kraft. 

Det är inte bara motorn som är helt ny för nya M3. Man har dessutom klonat modellen lite och skapat M4. Skillnaden mellan M3 och M4 är enkel, M3 är en sedan med fyra dörrar medan M4 är en coupé. Detta är en utveckling som BMW låtit hela sitt modellprogram genomgå, 1-, 2- och 3-serierna. Även 6-Serien. Alla modeller med jämna nummer är i coupéutförande och ojämna är sedaner eller kombis (de senare på BMW-språk Touring). Men för att inte göra det för enkelt har man även låtit göra fyradörrarsversioner även av 4- och 6-Serien, men då kallar man dem för Grand Coupé. Dessutom är det bara de modeller med jämna nummer som kommer som kabrioletter. 

Att nya M3 gått en bantningskur sedan sin föregångare är uppenbart, hela 85 kilo. Tillsammans med kraftökningen på 11 hästar och 150 newtonmeter i den dubbelturbomatade raka sexan är det en mycket lekfull bil att ha att göra med. När man trycker på startknappen och bilen är kall väser den igång på ett mycket upprört vis. Ljudet som kommer från de fyra piporna där bak är en är en fröjd för alla som gillar raka sexcylindriga motorer, detta trots att det numera finns två turboaggregat installerade. Inställningsmöjligheterna på bilen kan tyckas oändliga i början. Vid växelspaken sitter ett antal knappar som totalt kan ändra personligheten, från en softis till en stenhård racer. För att göra det lite enklare har ratten försetts med två M-knappar. Genom att förprogrammera dessa kan man byta bilens karaktär med bara ett knapptryck. Detta ’är något man verkligen uppskattar när man kör, plötsligt kommer ett roligt vägavsnitt och vipps är bilen omställd till att krama kurvorna på absolut bästa sätt. Sen kanske man får ett samtal och vill ha bilen så komfortabel som det går och då trycker man på den andra M-knappen så har bilen ställts om igen. Men riktigt bekväm blir aldrig nya M3, den har avsiktligt fått en hård chassisättning vilket man aldrig kommer helt undan. 

Det positiva med den nya motorn på tre liter och 431 hästar är att den inte drar fullt lika mycket soppa som sin föregångare. Vi pratar dock inte om en bil som drar en halvliter per mil, snarare en liter om man kör riktigt snålt och inte gasar på. Något som känns helt omöjligt in denna bil. När man planterar gaspedalen i botten från stillastående accelererar nya M3 till 100 km/h på 4.1 sekunder om man valt dubbelkopplingslådan med sju växlar. Med den sexstegade manuella lådan som också går att få blir accelerationen marginellt längre, 4.3 sekunder. Om man jämför detta med förra generationens M3 låg 0-100 sprinten på 4.9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Men den som vill kan köpa till ett ”M Driver’s Package och få spärren framflyttad till 280 km/h. Nog för att nya M3 är stark och snabb rakt fram. Det är dock när det börjar svänga som denna bil verkligen levererar. Styrningen som har fyra olika lägen, Comfort, Normal, Sport och Sport Plus, är otroligt väl avstämd. Man känner varenda sak som händer på vägen och kontrollen är total. Detta är en körglad maskin utöver det normala. 

Färgen på testbilen heter Yas Marina Blue och syftar på Formula 1-banan i Abu Dhabi. Tillsammans med de vita sportstolarna i läder, med lysande M-emblem i ryggstöden, blir detta en riktig ögonmagnet på stan. Nya M3 har inte bara blivit lättare, snabbare, starkare, snålare och smartare. Den har dessutom blivit riktigt snygg. Huvudkonkurrenterna som är Audi RS4 och Mercedes C-Klass AMG har alla olika karaktärer. Den sistnämnde har ej presenterats ännu men förväntas få en turbomatad V8. Audin i sin tur har fortfarande en V8 sugmotor samt fyrhjulsdrift. Frågan, som känns väldigt säker, är om inte M3 kommer återta tronen som den sportigaste i denna trio, något som den förlorade med sin föregångare. 

BMW M3

Grundprisfrån 686 000 kr
Motor3-liters rak sexa, 431 hk. Vridmoment 550 Nm. Dubbla turbo
Kraftöverföring7-stegad automat, dubbelkoppling, bakhjulsdrift
Acceleration0-100 på 4,3 sek
ToppfartToppfart: 250 km/h (begränsad)
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren0.88 l/mil
Vikt1 595 kg
GarantierNybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år
Webbwww.bmw.se

Trending

sv_SESvenska