Artikeln producerades ursprungligen 2 mars 2016, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

BMW i8

Trots bara tre cylindrar och en elmotor visar är nya BMW i8 en fullfjädrad sportbil.

Normalt förknippar man inte BMW med sportbilar utan mer med sportiga vardagsbilar. Men undantag finns. T.ex. förkrigsmodellen 328 som bl.a. vann Mille Miglia, vackra 507 från 1956/59, brutala M1 som verkligen var en av de första superbilarna. Sedan har vi samtliga Z-modellerna som även medverkade i ett antal  James Bond-filmer.

Ingen på gatan lämnas opåverkad när man går fram till BMW i8, öppnar dörren som en måsvinge och kliver in och sen startar och glider iväg helt knäpptyst. Den här bilen fullkomligen basunerar ut framtiden på alla fronter. Om vi börjar med utseendet som inte påminner om något annat för att vara helt ärlig. Man kan ägna hur mycket tid som helst åt att bara studera den futuristiska designen som sköljer över bilens alla sidor. Ta till exempel dom integrerade farttunnlarna baktill som avslutas i bakljusen. Här har BMW definitivt inte sparat på krutet! 

i8 lanserades tillsammans med det lilla syskonet i3 som BMWs nya i-linje. En linje baserat på miljövänliga bilar med elmotorer. Men det är inte bara drivlinan som är miljömedveten. Även materialval och mycket annat har anpassats för att vara miljösmart. Medan i8 är en renodlad publikmagnet i sportbilsanda är i3 en liten citybil med plats för fyra personer. Båda modellerna andas premium lika starkt som BMWs varumärket i sig alltid gjort. 

När man väl klivit in i kupén på i8 förs tankarna först till ett rymdskepp, speciellt om kvällens mörker fallit och de upplysta blå konturlinjerna sätter prägel på interiör designen. Men sen börjar man känna igen sig då många knappar och reglage är de samma som på en traditionell BMW. När man trycker in startknappen dyker ordet ”Ready” upp i displayen framför ratten. Med växelväljaren i ”Drive” så är det bara att glida iväg, helt ljudlöst så länge batteriet har tillräcklig laddning. 

Drivlinan består av en elmotor på 131 hästkrafter samt en 1,5 liter stor trecylindrig bensinmotor på 231 hästar. Tillsammans har i8 en effekt på 362 hästkrafter och 570 NM i vridmoment. 0 till 100 går på 4,4 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. I bara elläget kan man köra max 120 km/h. Räckvidden på bara el är 37 kilometer. Tack vare att elmotorn driver på fram- och bensinmotorn bakhjulen är i8 fyrhjulsdriven och därmed även mycket pålitliga på våra svenska vintervägar.

 

När man byter det knäpptysta glidandes på stadens gator till motorvägen och trycker gasen i botten vaknar bensinmotorn igång med ett härligt morr. Genom att förflytta växelspaken åt vänster ändras hela hela bilens karaktär. Mätartavlorna, som normalt är blåa, blir röda med texten sport i mitten. Motorljudet blir mer distinkt och när du växlar gör motorn härliga mellangasar. När du trampar gasen i botten hörs inte bara bensinmotorn utan ett vinande elektriskt ljud som för tankarna till filmen Tron. Känslan som infinner sig är att man sitter i supersportbil från framtiden. Visserligen är motorljudet artificiellt och kommer från bilens högtalare men det känns ändå tillräckligt sportigt. Körkänslan i i8 är väldigt skön eftersom bilens är så låg och har sin design. Man ligger som ett strykjärn och även i kurvorna uppför sig bilen stabilt trots de smala däcken som är anpassade för att inte dra onödigt mycket el på grund av rullmotstånd. 

Laserljuset är en annan futuristisk detalj. De vanliga LED-lamporna hänger gott och väl med till cirka 600 m men när laserljuset kopplas in förvandlas natt till dag.

Precis som hos Porsche 911 har i8 fyra sittplatser. Dock är de bakre inte anpassade för vuxna utan mer en ursäkt att få med sig barnen eller en matkasse eller två. Även bagageutrymmet där bak är minimalt. Priset på i8 ligger på cirka 1,4 miljoner. Detta kan uppfattas som dyrt men lägg därtill att man på fulladdning och en tank som rymmer 42 liter kommer 60 mil. Vi pratar alltså om en sportbil nu, med en förbrukning på 0,70 liter milen för landsvägen! Med i8 visar BMW exakt vad framtiden har att erbjuda, en superläcker sportbil anpassad för miljön!

På Bavaria i Solna finns en mycket trevlig i-avdelning där i8 samt i3 går att utforska samt provköra. Med kunnig personal på plats får man hjälp med att fördjupa sig inom BMWi och dess filosofi.  

BMW i8

Grundpris1 369 000 kronor
Motor1,5-liters turbomatad trea, 231 hk + elmotor på 131 hk Vridmoment 350 + 250 Nm
KraftöverföringMotorn fram, 6-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på 4,4 sek
Toppfart250 km/h
Vikt1 485 kg
GarantierNybil 2 år, vagnskada 3 år, 12 år rost
Webbwww.bmw.se

Trending

sv_SESvenska