Artikeln producerades ursprungligen 6 oktober 2016, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Dodge Charger SRT Hellcat

Jag har känt på kraften i Dodge Charger SRT Hellcat som mer kan liknas som en rak höger från Mike Tyson!

Amerikanernas tänkande och sätt att konstruera bilar har alltid skiljt sig från det vi är vana vid i Europa. Dodge Charger SRT Hellcat är ett mycket tydligt bevis på detta. Europeiska muskelbilar, som BMW M5, Mercedes E63 AMG och självaste Audi RS6, får bokstavligen ställa sig i skamvrån i jämförelse med Hellcatens kraftresurser. Vi pratar inte om några tiotal hästkrafter här utan över hundra hästar mer än tyskarnas. Hellcat har så mycket som 717 hästar eller 707 beroende på hur man mäter. Oavsett metod är detta en mängd som överstiger allt förstånd. För att lyckas skrämma upp den 6,2 liter stora Hemi V8-motorn har man monterat en kompressor vilket ger den 881 newtonmeter i vrid. Detta gör den till den starkaste och snabbaste sedanen i välden.

Namnet Charger har ikonstatus i USA ända sedan 1966. Vem minns inte filmerna ”Bullit” med Steve McQueen och ”The Fast and the Furious” med Paul Walker. Modellen lades ned 1978 men återkom 2005 och 2014 presenterades specialmodellen Hellcat. Egentligen är en hellcat det samma som en vildkatt men har blivit en symbol för en person med våldsamt och oförutsägbart temperament, speciellt en kvinna.

Vad som även är signifikant för amerikanska bilar är att dom är bekväma i överkant. Även här följer Hellcat detta manér. Alcantaraklädda säten som mer känns som sköna fåtöljer än bilsäten. Stolarna har riktigt bra stöd vilket kan behövas när det börjar gå fort och vägen svänger. I övrigt finner man all tänkbar teknik och ett maffigt ljudsystem som gör färden i en Hellcat mycket angenäm. 

För att starta bilen behövs självklart en nyckel och med Charger Hellcat får man precis som de flesta andra bilar två nycklar. Här skiljer sig dock saker en aning jämfört andra bilar. Till Hellcaten får man en svart och en röd nyckel. Med den svarta nyckeln begränsas kraftmängden till 507 hästkrafter medan den röda släpper lös samtliga 717 hästar.

För att starta motorn räcker det med att trycka på en knapp. Med ett ordentligt ryt startar motorn och det är omöjligt att missta detta för en Toyota Prius eller nån annan miljöbil. Trots alla muskler har Charger Hellcat ett ”Eco-läge” där motor och växellåda mappas om för snålare körning. Det är dock något vi inte tänker fördjupa oss i här och nu. Växellådan som sitter i är en åttastegad Torqueflite automatlåda med traditionell växelväljare samt paddlar på ratten. Läget ”Drive” är nu ilagt och man hinner knappt tänka på gaspedalen innan man lagt en rökplym bakom sig från bakdäcken. Även med fullt påslaget antisladdsystem klarar bilen inte av att hålla fästet mot asfalten. Och så här fortsätter det, Hellcat har så mycket kraft och vrid att den gladeligen spinner på så gott som samtliga växlar. Det är inte ofta jag blir rädd bakom ratten på kraftfulla bilar eftersom jag kört det mest som t.ex. Koenigsegg som har över tusen hästar. Hellcat är däremot lite annorlunda, den är så ursinnigt stark från start och bakdäcken är för smala vilket innebär att kampen om greppet alltid är en förlustmatch för däcken. Rakt fram är detta inte bara en snabb bil, det här liknar snarare en missil och det vinande ljudet från kompressorn är en fröjd för örat. Om man lyckas hålla greppet tar det blotta 3,5 sekunder att nå hundrastrecket på mätaren. Har du en tillräckligt lång och rak vägsträcka ska Hellcat kunna ta sig upp till 328 kilometer i timmen! För att ha koll på saker finns en rad menyer att bläddra bland på skärmen på instrumentbrädan. Här kan du följa dina varvtider, G-kraft och toppfartsnotering med mera. Man kan dessutom ställa in bilen helt enligt sina egna önskemål. Du kan välja mellan 500 hästar eller 700+, mjukare eller hårdare fjädring, rappare växellåda och mycket mer. Allt för att bilen ska uppföra sig så som du vill. 

De tyska muskelbilarna är troligen ett klokare alternativ än en Dodge Charger SRT Hellcat. Men dom kommer samtidigt aldrig ge dig den skräckblandade förtjusningen som en Hellcat framkallar. Precis som namnet säger så är detta en vildkatt från helvetet!

Dodge Charger SRT Hellcat

GrundprisFrån 900 000 kronor
Motor6,2-liters kompressormatad V8, 717 hk. Vridmoment 881 Nm
KraftöverföringMotorn fram, 8-stegad automat, bakhjulsdrift
Acceleration0-100 på 3,5 sek
Toppfart328 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren1,36 l/mil
Vikt2 075 kg
GarantierNybil 3 år/10 000 mil, fri vägassistan
Webbwww.exclusivecars.se

Trending

sv_SESvenska