Artikeln producerades ursprungligen 19 november 2019, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Ford Mustang Mach-e

Ford har elektrifierat sitt ikoniska modellnamn Mustang och jag har upplevt nya Mach-E.

Ni som följt mig kanske minns den statiska visningen i Oslo av Mustang Mach-E jag rapporterade från. Nu är bilen klar för gatan och jag har bekantat mig med den under ett par dagar när snötäcket brett ut sig över vår huvudstad.

Bullitt med Steve McQueen

Det förutspås att bilmodellen som kommer att sälja bäst kommande år blir en eldriven kompaktsuv. Att Fords första helt renodlade elektrifierade modell just är en sådan modell kommer alltså inte som en överraskning. Faktumet att Ford valt att använda det klassiska modellnamnet Mustang var däremot överraskande och för en del kom det rentutav som en chock. Många besvikna och upprörda kommentarer har florerat och jag kan faktiskt förstå en del av dem. Mustang har uppnått ikonstatus genom bland annat filmen Bullitt med Steve McQueen, racingframgångarna med Carroll Shelby, muskelversionerna GT350 och GT500, Och framförallt ett det mulligt ljudet från V8-motorn. Men inget varar för evigt och nu har Ford alltså gjort slag i saken. Nykomlingen utstrålar definitivt inte samma pondus som en klassisk Mustang.

Utseendemässigt är Mustang Mach-E lite rund och uppsvälld och karossen har en coupéliknande form med sluttande bakruta. Fronten saknar en riktig grill då luftintag inte är nödvändigt på en elbil. I mitten av den täckta fronten sitter ett emblem som förvånande nog mer påminner om en ponnyformad pepparkaksform än ett kraftpaket till Mustang. Bakljusen däremot, de andas Mustang hela vägen ut. Med det sagt vill jag ändå inte säga att Mustang Mach-E är ful men definitivt inte lika tuff som en klassisk Mustang. Mer som en gullig ponny i jämförelse. 

med hjälp av en kod

För att kliva in i Mustang Mach-E får man trycka på en knapp på b-stolpen. Då öppnas dörren lite grann och sen får man ta tag i ett vingliknande handtag för att öppna dörren helt. På b-stolpen finns även en sifferknappsats för att kunna låsa upp med hjälp av en kod. Något som funnits på amerikanska bilar men ovanligt för oss i Europa. 

Väl inne i bilen slås jag snabbt av den gigantiska skärmen i mitten. Om man tyckte Tesla S hade en stor skärm första gången man såg den känns denna ännu större. Längst ned, utanpå skärmen, sitter ett runt fysiskt reglage för att justera volymen. I stort sett allt annat styrs via skärmen och de fysiska knapparna lyser med sin frånvaro. På gott och ont men något man troligen kommer att vänja sig vid fort. 

Ford varit generösa

Eftersom snön täckte vägarna fanns ingen möjlighet att utforska prestandan hos Mustang Mach-E. Att den är snabb tvivlar jag inte på eftersom det är en elbil och Mach-E i den här versionen har 269 elhästar. Enligt Ford ska 0–100 ligga på strax under sju sekunder. Mach-E kommer som både bak- och fyrhjulsdriven. I den här versionen med fyrhjulsdrift var halkan och snön aldrig något problem. Med tungan rätt i mun, och avstängt antisladdsystem, känns bilen lekfull och lätthanterad även på sladd. I normalläget är ratten otroligt lätt i styrningen men väljer man något av de sportigare körprogrammen styvar den till sig. 

När jag busat klart bakom ratten och bara glider, som i verkligheten är en aktivitet många Mustangägare ägnar sig åt, funkar Mach-E väldigt bra. Tyst och mjukt tar man sig fram längs stadens gator. Och givetvis har Ford varit generösa med en kraftfull ljudanläggning från Bang & Olufsen, något jag njöt av till fullo.

resor inom och runt staden

Räckvidden för Mustang Mach-E ska ligga på upp till 610 kilometer, enligt Ford. Det går dock att beställa bilen med ett annat batteripack där den enda skillnaden är hur ofta bilen behöver laddas. Mustangen jag provkörde är utrustad med det mindre batteriet som därmed har en kortare räckvidd på strax över 300 kilometer. Något jag tyvärr upplevde minskade snabbt på grund av kylan. Men gör man endast resor inom och runt staden, samt har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet, borde det mindre batteriet fungera utmärkt. 

Ford Mustang Mach-E i sin helhet känns faktiskt riktigt bra och modellen kommer garanterat bli en storsäljare. Fast Mustang klingar lite fel för en bil som denna. Kanske hade Fords trogna Mustanganhängare varit mer förlåtande om man döpt den till Ponny Mach-E. Det vore mer passande för bilens karaktär.  

Ford Mustang Mach-E AWD

Grundpris från 734 900 kronor
MotorEl, 351 hk. Vridmoment 565 Nm
KraftöverföringTvå elmotorer, Fyrhjulsdrift
Acceleration0-100 på 7 sek
Toppfart179 km/h (elektroniskt begränsad)
Förbrukning18,7 kW/100 km (WLTP)
Räckvidd400 km
Vikt2 660 kg
Webbwww.ford.se

Trending

sv_SESvenska