Artikeln producerades ursprungligen 13 augusti 2020, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Toyota Supra

Det är med blandade känslor jag upplever återupplivade Toyota Supra.

Toyota Supra lanserades i slutet av sjuttiotalet som en sportig GT, då med namnet Celica och tillägget Supra. En sexcylindrig motor med 140 hästar gav bilen en toppfart på 215 kilometer i timmen. 

Vi snabbspolar fram till den mest kända generationen, som var den fjärde i ordningen och levde mellan 1993 och början av 2000-talet. Den var högt älskad av trimmartokiga bilnördar i streetracingsammanhang. Stjärnglansen för modellen ökade ännu mer när den figurerade i filmerna The Fast and The Furious där den numera avlidna Paul Walker spelade en av huvudkaraktärerna. 

Honda NSX och Nissan GT R

Fjärde generationen Supra hade i original 330 hästar ur en dubbelturbomatad sexa på tre liter. Men så gott som ingen Supra från denna generation har sina originalhästar kvar. Modellen var som sagt extremt populär bland folk som trimmade sina bilar. Supror med över tusen hästar är inte ovanligt i dessa kretsar. Två andra Japanska bilmodeller som också hyllats och ställts bredvid Supran är Honda NSX och Nissan GT-R.

2002 lades produktionen ned för fjärde generationen Supra och det dröjde ända till 2019 innan Toyota återupplivade den anrika modellen med en femte generation. Under dessa mellanår hade både Honda och Nissan redan hunnit göra detta med bravur. Deras nya versioner av sina gamla ikoner hade redan blivit mycket uppskattade sportbilar. Framförallt Nissan som skördat stora framgångar både officiellt och inofficiellt med GT-R som dessutom fanns i flera versioner.

BMW-nyckel

Det är med blandade känslor jag närmar mig den pinfärska testbilen. För när Toyota återintroducerar en så anrik modell som Supra väljer man att göra det på ett lite märkligt vis. Man byter helt sonika ut karossen på en BMW Z4, och slänger på Toyota-emblem. Du får till och med en BMW-nyckel till din Toyota Supra. 

Nya Supra ser jättetuff ut och de flesta tittar en extra gång när man kommer körandes. Men när vi börjar krypa ner under skalet och jämföra prestandasiffror med konkurrenterna Honda NSX och Nissan GT R blir det nästan lite pinsamt. I jämförelse med sina ursprungsmodeller från nittiotalet har Honda och Nissan höjt sin motorkraft med dryga 300 hästkrafter för sina respektive modeller. Toyotas nya Supra har bara blivit tio hästar starkare än sin gamla föregångare…

Så när jag nu får ut den brandgula Supran känner jag mig lite skeptisk. Det är dock en lite motsägelsefull känsla då jag faktiskt gillade den senaste BMW Z4 som ni kan läsa om här. (https://www.enliven.co/stories/automotive/bmw-z4-m40i-bayerska-harfonen). 

Trådlös Apple CarPlay

Att Supra fortfarande är en sportbil råder ingen tvekan om. Möjligen bekvämare än sin föregångare och därför enklare att använda till vardags. Den är strikt tvåsitsig och med den långa motorhuven får du är skön känsla bakom ratten. Du sitter lågt och förarmiljön är mycket lättöverskådlig. Visst påminns man om familjebanden till BMW men tyskarna bygger väldigt bra bilar. Till exempel har bilen trådlös Apple CarPlay vilket är otroligt bekvämt. 

Motorn, en rak sexa med dubbla turboaggregat, levererar 340 hästar och ett lagom morr. Trots att detta är identiskt med BMW Z4 M40i är Supra 0,2 sekunder snabbare från noll till hundra än sin syster. Så med sprinten avklarad på 4,4 sekunder är nya Supra tillräckligt snabb för att inte vara tråkig.

Verkligen i toppklass

Men det är när vägen svänger som nya Supra verkligen visar sina rätta färger, från blekt gul till eldigt brandgul. Väghållning och balans är i toppklass. Bilen är lätthanterlig även på full attack genom kurvorna och bromsarna tar ner farten precis så mycket som behövs för att bilen ska gå genom kurvan och hämta ny kraft inför nästa raka. Plötsligt har all min besvikelse försvunnit och jag känner euforin fylla min kropp. Vilken fantastisk körupplevelse!

Visst kan man klaga på att Toyota inte tagit bättre hand om sitt anrika namn Supra. Men när prioriteringar görs för andra ändamål än maximalt med hästkrafter måste jag ändå medge att nya Supra fyller sitt ändamål på ett klokt vis. Ger du den en ärlig chans kommer den ge dig en stor dos eufori tillbaka. 

Toyota Supra

Pris659 500 kr
Motor3,0 liter rak sexcylindrig med dubbelturbo, 340 hk, 500 Nm
Kraftöverförin8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration0-100 km/h: 4,3 sek. Toppfart: 250 km/h
Förbrukning och utsläpp7.5 l/100 km
Vikt: 1 570 kg
GarantierNybil 3 år, vagnskada 3 år, 12 år rost
Webbwww.toyota.se

Trending

sv_SESvenska