Artikeln producerades ursprungligen 25 augusti 2020, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Nu är äntligen Volkswagens eldrivna ögonsten ID .3 redo för våra vägar, och vi har provkört den. 

De kommande tre artiklarna jag ska publicera handlar om elbilar. Först ut är provkörningen av Volkswagens nya folkelbil ID.3. Jag har skrivit om den tidigare när den presenterades i Tyskland. Då fick jag en exklusiv fotosession med bilen i en studio samt möjlighet att samtala med experter på plats. Här kan du läsa den artikeln. Nu är modellen i Sverige och jag har provkört den på svenska vägar. 

Krut på ID.3

Volkswagen har lagt mycket krut på ID.3. Modellen är den viktigaste på länge för märket. ID-satsningen ska föra Volkswagen in i den elektrifierade tidsåldern. ID.3 är först ut, modellen efter det blir ID.4 som är en liten suv. 

Designmässigt är den produktionsklara ID.3 nästan exakt samma bil som prototypen jag fick fotografera i Tyskland. Den har ungefär lika mycket utrymme som Golf och det är en känsla av minibuss när man sitter i bilen. Tack vare stora rutor runt om har man har god utsikt. 

Frånvaro av humor

Förarmiljön är helt digital och dörrarna låser upp sig automatiskt när du närmar dig bilen. Bilen aktiveras dessutom när du sätter dig i förarstolen. För att köra iväg rör du bara på ett växelreglage till höger om ratten. Sen är det bara att trycka på gaspedalen så rullar du iväg. Volkswagen har lagt mycket tid på detaljer och en väldigt rolig sådan är just gas- och bromspedalerna. Här har man satt symbolerna för “play” och “paus”. En detalj jag faktiskt mer förväntat mig finna i en Tesla än en stram tysk bil som normalt brukar lysa med sin frånvaro av humor. 

Eftersom bilen fortfarande inte är helt produktionsklar och redo för kund är det vissa system som inte riktigt är färdiga. Bland annat fanns inte Apple CarPlay integrerat men det kommer senare i höst. 

Man har å andra sidan moderniserat vissa tekniska detaljer i onödan, till exempel har man bantat bort förarens fönsterhissknappar för att öppna rutorna bak. Nu har man bara två knappar samt en knapp för att skifta dessa för att styra fram- eller bakrutorna. Det känns som svaret på frågan som ingen har ställt. 

Kul bakom ratten

Men ID.3 får revansch på vägen, den är jätterolig att köra. Jag kan bara säga wow! Jag är såld på elbilar och ID.3 är inget undantag. På krokiga landsvägar ligger den som ett strykjärn och det är få prestandabilar som kan matcha ID.3 i körkänsla. Accelerationen är direkt och tack vare den låga tyngdpunkten tar bilen kurvor utan oro i chassit. Du har otroligt kul bakom ratten på ID.3! I stadstrafik sköter den sig som förväntat: tyst, smidig och lättkörd. 

Men sen kommer vi till ett huvudbry som inte är Volkswagens fel, men ändå ligger på deras axlar: laddningen. Du kan inte ladda din tyska elbil i Teslas snabbladdarstationer. Vill du ha 350 kW laddning är det Ionity som gäller. Det är en laddningskedja Volkswagengruppen har gått in i. Köper du en ID.3 får du ett kort med ett avtal som förenklar allt, men när jag som provförare skulle registrera mitt kreditkort slutade det med att Ionity sammanlagt hade reserverat över 6 000 kr för att transaktionerna misslyckades på grund av ett fel i appen. Det var frustrerande och det är även frustrerande hur få Ionity-stationer det finns i jämförelse med Teslas snabbladdare. Men det är förhoppningsvis något som kommer förbättras med tiden. 

Elfolkan för folket

Jag har skrivit det tidigare när det handlat om elbilar och jag skriver det igen. Har du eget hus och funderar på en elbil för dina vardagssysslor är ID.3 verkligen en bil du ska kika på. De tekniska detaljerna vänjer man sig snabbt vid och du kommer har stor glädje bakom ratten. Men du får garanterat räkna med att du inte blir ensam om din ID.3 för det här kommer att bli den nya elfolkan för folket.

Volkswagen ID.3 1.st Max

Grundpris från527 900 kronor
MotorEl, 204 hk. Vridmoment 310 Nm
KraftöverföringMotorn bak, bakhjulsdrift
Acceleration0-100 på 7,3 sek
Toppfart160 km/h (elektroniskt begränsad)
Förbrukning15,4–16,9 kW/100 km (WLTP)
Räckvidd426 km
Vikt1 805 kg
Webbwww.volkswagen.se

Trending

sv_SESvenska