Artikeln producerades ursprungligen 23 oktober 2020, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Ända sedan jag såg den som koncept har jag velat uppleva denna vackra cabriolet från Lexus. Nu var tiden äntligen inne och så här upplevde jag LC500 Convertible.

Tricket för att få folk att komma till köket, påtala att det doftar fantastiskt och undra vad man lagar är enkelt. Det räcker med att fräsa lite vitlök i olivolja. Tricket för att konstruera en bil som tilltalar sinnena är nästan lika enkelt. Placera en välljudande sug-V8 i en bil utan tak och du har i stort sett klarat av uppgiften. Lika enkelt som olivoljefräst vitlök. 

Olivolja och vitlök

Det krävs självklart mer än bara en mullig motor och avsaknad av tak för det perfekta receptet på en härlig bil. Precis som det behövs fler ingredienser än olivolja och vitlök för en perfekt middag. Lexus har lyckats riktigt bra med de övriga ingredienserna för att skapa den fulländade cabrioleten LC500 Convertible. 

Egentligen skulle den ha provkörts redan i början av sommaren, men på grund av pandemin gick det inte att genomföra en provkörning förrän i september. Då kunde jag äntligen åka till Spanien för den internationella presentationen. Tur i oturen gjorde dock att de polska journalisterna inte fick åka på grund av deras inhemska restriktioner. Detta medförde att några speciella färgkombinationer bland testbilarna blev tillgängliga. Nämligen en som jag verkligen ville ha men som hade varit bokad av just de polska journalisterna: “Regatta Edition”. En version i en begränsad upplaga om 200 exemplar i en fantastiskt läcker blå kulör med vit inredning. 

Ner mot Marbella

Provkörningen startade i Sevilla med lunchstopp utanför Ronda där provkörningssträckan gick över den kända bron i centrum av staden. Efter lunchen fortsatte provkörningen via slingriga småvägar ner mot Marbella där dagen avslutades. Jag har varit på många provkörningar i det här området och en som påminde om denna var Jaguar XKR-S Convertible. Även det var en faktisk bil med ett underbart motorljud. Vägarna här är otroligt fina, men utmanande om man håller ett högt tempo. 

Hjärtat i LC500 Convertible är en sugmotor-V8 på fem liter. Den ger 477 hästkrafter och 540 newtonmeter. När du trycker på startknappen och bilen vaknar till liv är det med ett underbart ljud som för tankarna till Nascarbilar. Motorljudet är rått och högljutt, precis som en V8 ska låta.

Blir formerna fulländade

Temperaturen i Sevilla var redan över 25 grader trots att klockan inte blivit nio på morgonen. Det innebar att taket givetvis fälldes ned redan vid avfärd. En manöver som tar 15 sekunder och som kan göras medan du kör i upp till 50 km/h. Med taket nere blir formerna fulländade på denna långa, låga och slanka cabriolet. Personligen har jag svårt för Lexus vassa och kantiga former på några av deras modeller. Men på LC500 Convertible kommer formerna till sin rätta. Den är både vacker och cool i en smakfull kombination.

För ett optimalt klimat i bilen har Lexus ett system man döpt till “Lexus Climate Concierge”. Systemet anpassar automatiskt temperaturen i bilen, sätena samt utblåset i nackstöden. Eftersom det är så varmt denna dag kan jag tyvärr inte prova systemet fullt ut. Det är krångligt att styra systemet, Lexus har valt att låta dig styra luftkonditioneringen genom en undermeny i infotainmentsystemet. Nog är det snyggt med en ren interiör utan en massa knappar, men för enkla funktioner som exempelvis AC vill man gärna hitta dem snabbt utan att behöva leta bland menyer.

Farter över 100 km/h

Det sitter en tiostegad växellåda i LC500 Convertible. Den nionde och tionde växeln nås först i farter över 100 km/h och medför en lägre förbrukning vid färd på motorväg. På de kurviga testvägarna når jag inte så höga växlar eftersom jag kör aktivt. Konsumtionen blir tyvärr därefter, men glädjen i att höra den mullrande V8-motorn på höga varv kompenserar för den högre förbrukningen. 

Landskapet är fantastiskt, precis som bilen. Trots de hårda provokationerna jag utsätter den för visar den ingen som helst utmattning. De kurviga vägarna har konsumerats på ett välsmakande vis med full kontroll och njutning. Den sista biten ner till Marbella blir lugn med en sol som snabbt går ner i horisonten. Lexus har byggt LC500 Convertible för de som vill njuta till hundra procent både bakom ratten och när man beskådar den. Precis som den där fulländade middagen med enkla, men utsökta ingredienser. 

Lexus LC500 Convertible

GrundprisFrån 1 271 500 kronor
Motor5-liters V8, 477 hk. Vridmoment 540 Nm
KraftöverföringMotorer fram, 10-stegad automat, bakhjulsdrift
Acceleration0-100 på 4,7 sek
ToppfartToppfart: 270 km/h
Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren1,26 l/mil
Vikt2 450 kg
GarantierNybil 3 år, vagnskada 3 år, rost 12 år
Webbwww.lexus.se

Trending

sv_SESvenska