HMC Handmadecars, HMC Classic

I takt med att fler bilar blir elektriska behövs fortfarande något som förmedlar just dom känslorna man som bilnörd går igång på. HMC Classic är exakt en sådan skapelse som träffar precis där den ska, mitt i en bilnörds hjärta.

Något har hänt, Sverige har fått ett nytt bilmärke som kommer stärka vår plats på världskartan för unika bilmodeller som är byggda för folk som älskar att köra och beskåda sin bil. HMCHandMadeCars har gjort det Christian Von Koenigsegg en dag gjorde med sitt märke, att ta en dröm till verklighet! Vägen till punkten vi är idag har varit besvärlig men Thomas Kümmerling, som ligger bakom HMCHandMadeCars, valde den hårda vägen att gå. Istället för att få en nationellt godkänd bil valde han att gå på alternativet att få den EU-godkänd, vilket inbära att den kommer gå att sälja i större delen av världen. Men vägen dit är långt mycket mer besvärlig än att bara få den nationellt godkänd. Men nu har man lyckats och en serieproduktion är snart igång i lilla idylliska Vadstena vid den nordöstra delen av Vättern. 

Konceptet för HMC Classic är visserligen enkelt, en mustig och välljudande V8-motor, kort ljudbas, manuell låda, direkt styrning, och massor med grepp via de fyra feta däcken som sitter i vardera hörn på bilen. Ursprungligen härstammar den här modellen, som många av er kanske vet, från den kända modellen signerad Le Mans-vinnaren Carroll Shelby och hans modell Cobra. Carroll Shelby bestämde sig för att bygga Cobran när han var tvungen att avsluta sin racingkarriär på grund av hjärtproblem. Konceptet var enkelt, en stor och stark V8-motor byggd i USA med ett lätt chassi med europeisk signatur. Det har byggts många amatörbyggda Cobror men HMC Classic ska inte förväxlas med sånna. HMC Classic har sina rötter i Syd Afrika och ett företag som heter Backdraft. Backdraft drivs av en man som heter Tony Martin sedan 2001 när det startades har det byggts ungefär 5 000 bilar. 

Hjärtat i HMC Classic är som sagt en V8-motor. Motorn är signerad Chevrolets och av typen LS LT1. Växellådan är från Tremeclådan och känns pålitlig även vid hård körning. I chassit är en stor del av delarna producerade av BMW vilket får ses som ett bra tecken då en del av delarna dessutom från början är byggda för BMW M3 och M4. Bilar som verkligen klarar av att blir körda hårt men inte viker sig. För att sitta bekvämt och ordentligt är stilarna signerade Recaro. Tack vare delarna jag just nämnde och dess trovärdighet gör att man kan låta bli elektroniska förarhjälpmedel som ABS-bromsar, antisladd och autobroms. Den enda hjälpen som finns är styrservo vilket känns skönt då det hade blivit väldigt tungt att styra med dom breda däcken som sitter på. 

När man kliver ner i HMC Classic känns det direkt att man sätter sig i en annan typ av bil. Den är trängre och på förarplatsen är benen aningen åt vänster på grund av motorn och växellådans placering. Det motsatta på passagerarsidan. Men man finner sin plats ganska omgående och den långa lite bockade växelspaken är i perfekt höjd och nära ratten för full kontroll. Med ett trycke på startknappen startar motorn. Det klassiska mullret som bara kan komma från en V8-motor är en fröjd för ett motorhjärta. Jag rullar iväg med bilen och ut på dom fina vägarna runt om gården. Och det är verkligen helt perfekt miljö för den här bilen. Tack vare höjden och storleken känner du att du har full kontroll. Och det är inte som man bara känner, du har verkligen full kontroll på vad om händer och vad bilen gör. En känsla som väldigt få nya bilar kan förmedla. Dom bitvis krokiga vägarna sprider sån glädje hos en förare som gillar att vara delaktig i körningen och med HMC Classic belönas man till hundra procent. 

Hela familjen Kümmerling bestående av Thomas, hans fru Åsa och barnen Jacob och Cora är alla inblandade i HMCHandMadeCars på något sätt. Cora utbildar sig till maskiningenjör. Sonen Jacob utbildar sig inom juridik i Stockholm och ansvarar för marknadsbiten. Jacob är företagets strateg. Han är en värdefull tillgång för att utforma och implementera marknadsstrategi och se till att varumärket når rätt målgrupp. Åsas befattning på HMCHandMadeCars Handmadecars omfattar en bred rad ansvarsområden. Hon är företagets administratör och ansvarar för personal och ekonomi.

Den kommande fabriken ska som sagt va belägen precis utanför Vadstena och vid familjens gård. Här ska man kunna producera cirka mellan 10 till 12  bilar per år och första bilen planeras vara klar i början av 2024. När det kommer till produktionsplaner, är man medvetna om att antalet bilar är en viktig fråga. Där strävar man efter att ha en hållbar tillväxt på 100 % per år, men man kommer att fatta beslut om det exakta antalet bilar som ska byggas baserat på faktorer som marknadstrender, produktionskapacitet och kundkrav. Målet är att möta efterfrågan samtidigt som man levererar högkvalitativa produkter.

Den Svenska bilpressen, inklusive mig själv, har fått vara på besök och provkört HMC Classic och samtliga, inklusive mig själv, var otroligt imponerade och mycket roade av att ta den taklösa roadstern för en tur i det vackra landskapet runt om familjen Kümmerlings gård. Det här är som att spola bak bandet och gå till rötterna med hur ren njutning bakom ratten på en sportbil ska vara. Men låt mig återkomma till det lite längre ner i texten. 

Om HMC Classic kommer bli en succé är inget jag ens behöver fundera på. Frågan är snarare hur många bilar man kan få fram i den lilla verkstaden och fabriken i Vadstena. Min teori är att man kommer få väldigt mycket att göra när ryktet sprider sig och bilen blir känd utanför Sveriges gränser. Något man självklart vill och jobbar på, men en resa måste börja någonstans och denna börjar i Sverige och Vadstena. 

HMCHandMadeCars HMC Classic

Pris€197 000
MotorChevrolet LT1-V8, Euro 6
Effekt460 hk
TransmissionSexväxlad manuell Tremec T56, BMW M3 E36-bakaxel
ChassiBackdraft, BMW M3 E36 fram- och bakvagn
BromsarBMW M3 E36
FälgarHalibrand 18-tum
Däck245/35-18 fram, 275/40-18 bak
KarossBackdraft glasfiber
Vikt1.365 kg
Mått (längd/bredd/höjd)3 880/1 850/1 200 mm
Webbwww.hmchandmadecars.com

Trending

sv_SESvenska