När en lyxbil verkligen blir rätt på alla plan. Ljudet, komforten och körkänslan!

Ni som har hängt med ett tag här på CarsCollection.se kanske har läst min artikel om Abarth 500e som jag nyss publicerade. Som motorjournalist får man låna pressbilarna vi testar och skriver om en vecka per journalist och media. Det var Abarth 500e som jag hade veckan innan jag lånade ut BMW i7 här i Sverige. Nu hade jag möjligheten att även låna en BMW i7 som min kompis Aleksander hade och som jag bodde hos på min resa till Miami, Florida i slutet av april början av maj. Eftersom Aleksanders BMW i7 var fullutrustad och dessutom hade dom lysande “BMW-njurarna” fram vilket den svenska pressbilen inte var utrustad med valde jag att ta bilderna på Aleksanders BMW i7 i Miami och bara provköra den jag lånade hemma i Sverige. 

Kontrasten i bytet mellan Abarth 500e till BMW i7 samma dag var nog så långt man kan komma i skillnad mellan två bilar som går helt på el. Och att dom går på el är nog den enda likheten dom har utöver att dom har en ratt och fyra hjul. Ni som läst min artikel om Abarth 500e kanske kommer ihåg att jag valde att stänga av det artificiella motorljudet Abarths tekniker lagt 6 000 arbetstimmar på att framställa. I BMW i7 är det också ett artificiella ljud när man kör. Givetvis kan man stänga av även detta ljud men istället före att låta irriterande känns verkligen ljudet rätt för den här bilen. Du kan ändra ljudet beroende på vilket körprogram du väljer. Men samtliga ljud är harmoniska och inte störande som det i Abarthen. Känslan på det här ljudet är mer som ett framtidsljud som verkligen gör bilen rätt. Det blir en futuristisk känslan som gör att du känner det som du är med i en Science Fiction film. En riktigt cool upplevelsen även om man efter ett tag tröttnar på ljudet och vill njuta av tystnaden som bara kan uppnås i just en elbil.

Som förar är det verkligen lätt att trivas i BMW i7. Du sitter bokstavligen som en kung och körupplevelsen oavsett om den är lugn eller sportig är verkligen maximal. Det här kan BMW och i7 är inget undantag, snarare tvärt om när allt blir helt fulländat. Kraften som finns är verkligen maximal, totalt 544 elektriska hästar vilket är många och dom sover aldrig. Lägg dessutom till den fullständiga tystnaden och lugnet som ständigt finns där trots all kraft. Även styrningen är i toppklass. Direkt och du känner verkligen att du har kontroll över bilen till hundra procent trots att de är stor och väger mycket. På tal om lugnet är det även något som gör sig påmint i BMW i7 och dess fjädring. Här har man verkligen lyckats. I komfortläget känns vägens ojämnheter knappt något alls. Byter du istället till Sport Plus känner du allt i vägen men inte så det stör utan så du blir medveten om vad du kör på. En känsla man vill ha när man byter körstil från lugn chaufför till en aktiv kurvkramare. 

Så som chaufför är det svårt att inte trivas i BMW i7. Men nu är det trots allt från baksätet, och gärna det till höger, upplevelsen blir fulländad i BMW i7. För helt ärligt är nog en sån här bil delvis till för att blir körd i och inte en bil man kör själv. Passagerarsätet fram går enkelt att flytta fram så man kan fälla det högra sätet bak så gott som helt och fälla upp ett benstöd så man nästan kan ligga raklång. Sen, om din BMW i7 är utrustad med det, kan du fälla ner en 31,3-tums skärm i taket. Passagerarna bak kan avnjuta en filmupplevelse som till och med kan jämföras med den på bio. Ljudupplevelsen i BMW i7 blir såklart inte sämre eftersom BMW haft vänligheten att trycka in hela 39 högtalare i kupén. Så baksätet är verkligen i maximal toppklass och där en BMW i7 ska upplevas. 

Men som tidigare nämnt har man det även bra utöver det normala även som förare i BMW i7. En funktion jag fick möjlighet att prova på Aleksanders BMW i7 i Miami var autopilot-systemet som fortfarande inte är tillåtet i Sverige. Bilen kör verkligen helt själv och du behöver bara ha minimal kontroll även om du inte kan släppa fokus helt. Vi får verkligen hålla tummarna för att det här blir tillåtet i Sverige så man som förare kan slappna av vid längre körningar. På en full laddning kommer du 625 kilometers enligt WLTP. På bara 34 minuter kan batteriet på 105,7 kilowattimmar laddas upp till 195 kilowatt. 

Fotograferingen av Aleksanders BMW i7 gjorde jag utanför det väldigt kända och faktiskt sexstjärniga hotellet The Breakers På Palm Beach. En mer passande plats tänker jag är svår att finna för en BMW i7. För med BMW i7 träffar verkligen BMW fullständigt mitt i prick. Aleksander äger många andra bilar och har en ekonomi som gör att han kan köpa i stort sett vilken bil han vill. Men han har valt en BMW i7 som sin “daily driver” och efter en vecka med en BMW i7 i Sverige och dagarna i Florida med hans kan jag faktiskt förstå hans val. Få andra bilar om ens någon kan mätas sig mot BMW i7 just nu.

BMW i7 xDrive60

Grundpris: Från 1 580 000 SEK

Motor: Elmotor bak

Effekt: 544 hk, 745 Nm

Acceleration: 0-100 km/h på 4,7 sekunder

Toppfart: 240 km/h

Räckvidd: 625 kilometer enligt WLTP

Vikt: 2 715 kg

Mått (längd/bredd/höjd): 5391/1544/1950 mm

Lämna ett svar

Trending

sv_SESvenska