Nya Renault Captur är absolut ingen sport- eller premiumbil på något vis. Men jag har goda erfarenheter av just Renault och ibland känner jag att även icke sport- och premiumbilar kan var bra att gör artiklar om till CarsCollection.se. Ni som följet mig ett tag känner kanske till motorcykelolyckan jag var med om 2022. I olyckan skadade jag huvudet och fick problem med minnet. Det kommer dock tillbaka men sakta. Så en sak jag faktiskt hade glömt bort var hur otroligt duktiga Renault är på att hantera och göra styrningen på sina modeller, och Renualt Captur är inget undantag. Men låt mig få återkomma till det senare i artikeln. 

Provkörningen av nya Renault Captur var lagt i Madrid. Jag har inte varit så många gånger i Madrid och tycker faktiskt inte det är någon jätterolig stad. Den ligger i inlandet och långt ifrån havet så sommartid blir det otroligt varmt här. Kulturlivet är garanterat bra här men inget jag hann uppleva nu. Men som sagt närheten till vattnet gör sig väldigt påmint, speciellt för mig som kommer från Göteborg.

Det fanns två versioner av Captur för oss journalister att provköra. Karin Lyrborn som är pressansvarig för Renault Sverige hade redan bokat Esprit Alpine versionen till mig eftersom hon vet att jag gillar lite sportigare versioner av bilarna. Men nya Renault Captur kommer finnas i tre versioner. Evolution, Techno och Esprit Alpine. Evolution-finishen har 17-tums Flexwheel-hjuldekorer (17-tums aluminiumfälgar finns som tillval) med en mattsvart lack på den nedre kroppen och bälteslinjen långa, svarta främre och bakre stötfångarskydd. Högre Techno-finish har helt nya 18-tums aluminiumfälgar och en High Gloss Black-lack på den nedre kroppen och bälteslinjen. Som ovan nämnt var det Esprit Alpine som jag fick köra och fotografera. Esprit Alpine har Ice Black-logotyper, High Gloss Black fönsteromfattningar, 19-tums hjul av specifik design och storlek, aerodynamisk spoilern och främre och bakre stötfångarskydd med Slate Grey mattlack är den omedelbart identifierbar.

Ett brett utbud av nya exteriörtillbehör kommer finnas för nya Renault Captur så bilen kan personanpassas. Även ett brett utbud av utrustning kommer finnas tillgängligt på beställning eller genom eftermarknadsnätverket, inklusive sidobelysning, trappsteg, dragkrok, cykelhållare och upplysta dörrtrösklar. Inga läder- eller krommaterial har använts i nya Renault Captur. Förutom att begränsa användningen av krommaterial ersätter Renault läder med strukturerat täckmaterial. Detta bekräftar varumärkets målsättning att helt fasa ut material av djurursprung till 2025. I nya Captur inkluderar all klädsel återvunna tyger valda för deras låga koldioxidavtryck, utan att kompromissa med den upplevda kvaliteten, känslan eller komforten. Esprit Alpine-finishen inkluderar över 26% återvunna och återvinningsbara tyger i sin klädsel, genom användning av bio-sourcade material såsom strukturerat täckmaterial och hampa.

När du kliver in i Renault Captur-kupén kan du höra två nya välkomstljudsekvenserna, varav ett är specifik för Esprit Alpine-trimnivån. Jean-Michel Jarre, den internationellt erkända franska konstnären, kompositören och författaren har gjort ett samarbete och utformningen av dessa sekvenser, liksom den nya VSP (Vehicle Sound for Pedestrians). Den är dock bara tillgänglig i 145 hk E-Tech med fullhybridmotorn är VSP en låghastighets (upp till 30 km/h) externt varningsljud för fotgängare. Jean-Michel Jarre var också involverad i utvecklingen av de två ljudsystemen som finns tillgängliga: Arkamys Auditorim som standard och Harman Kardon som ett alternativ.

Provkörningen som var lagd till två dagar i Madrid. Första dagen var en längre tur och då passerade jag en sjö där jag tog ingångsbilden och interiörbilden till den här artikeln. Jag körde ner till vattnet där kanoterna låg och gick in på ett kontor och frågade om jag fick lova att ta bilder på bilen i deras miljö. En jättetrevlig kille sa att eftersom det inte var några aktiviteter där just när jag var där gick det bra och var inga problem. Ett bemötande som var väldigt trevligt. Så befinner du dig i Madrid och har bil och vill få lite ombyte till stadsmiljön kan jag rekommendera Club Nautico Guadalix Ven Y Navega!

Dag två var först motorväg ut från stan men byttes mot riktigt roliga och kurviga vägar. Det var först när den raka motorvägen byttes till smala och kurviga vägar jag blev så positivt påmind om hur duktiga Renault faktiskt är på att göra styrningen i sina bilar. Captur är inget undantag. Du verkligen känner att du har kontakt med vägen och vart bilen svänger. Som jag skrev i början av den här artikeln blev mitt minne påverkat efter min motorcykelolycka. Men bakom ratten på nya Captur blev jag som sagt positivt påmind om hur oroligt fin styrningen är i Renaults bilar. Nu kommer jag väl ihåg hur oroligt bra just styrningen var i Renault Megan RS och att det var en av sakerna som gjorde bilen så uppskattad. Visst är Captur ingen bil att jämföra med Megan RS men man förstår vart den fina styrningen kommer ifrån. 

Så även om jag vet att nya Renault Captur varken är någon sport- eller premiumbil så blev jag väldigt positivt överraskad. Om du har en liten familj eller behöver en bil själv men klarar dig med en lagom stor bil. Och när din ekonomi inte ger dig möjlighet att gå loss fullständigt kan jag faktiskt rekommendera nya Renault Captur. Men välj då Esprit Alpine versionen, då får du iallafall det lilla extra.

Renault Captur Esprit Alpine

Grundpris: Från SEK  –  Priset fastställs nästa vecka. Efter midsommar.

Motor: 1,3 TCE 160 mild-hybrid

Effekt: 160 hk, 270 Nm @1800 varv

Acceleration: 0-100 km/h på 8,5 sekunder

Toppfart:160  km/h

Räckvidd: kilometer enligt WLTP

Vikt: 1406 kg

Mått (längd/bredd/höjd):  4239 mm/2004 mm/1575 mm

Lämna ett svar

Trending

sv_SESvenska