Listan på antalet bilrace jag varit och fotograferat på kan göras lång. STCC, DTM, WTCR och Formula 1 för att nämna några. När man nu äntligen lyckades få igång den nya versionen av STCC med enbart helt elektriska bilar och åter igen en bana och race i Göteborg var förväntningarna höga! På plats i Göteborg efter en lång resa från Nürburgring där jag varit på ett event valde jag faktiskt att inte närvara på lördagen då det givetvis regnade i vanlig Göteborgsanda. Men söndagen såg jag till att vara på plats tidigt. Min ackreditering hämtade jag ut på Ullevi. Racingbanan var anlagt mellan Ullevi och Scandinavium. För att ta mig till banan fick jag gå via Ullevi och inne på arenan. Att Ullevi är en riktig häftig arena behöver jag nog inte säga. Att stå där inne helt ensam känns verkligen speciellt. Sen gick vägen ut via en av kortsidorna på arenan och då kom man direkt till depån där alla stallen höll till. Intill depån sker även laddningen av tävlingsbilarna. Sen fortsatte vägen till den faktiska banan. Det här är ingen riktig racingbana utan en anlagd bana på en större bit asfalt. Med flyttbara betong murar, suggor modell större, har banan satts upp. Banans längd är 624 meter så ganska kort och långt ifrån Nürburgrings 25 kilometer, med GP slingan inkluderat. Dessutom var den anlagda banan i Göteborg relativt smal så något fullskaligt race med alla bilar gick inte att köra. Istället körde man så kallat Head 2 Head-format där två förare möts åt gången. Sen via ett ganska komplicerat poängsystem ställs förarna mot varandra. Så inget man enkelt kan följa som åskådare som ett vanligt race där en vinnaren efter varje race koras. 

Det handlar inte om att jag vill klaga på recet i Göteborg men tyvärr var det mycket som saknades och inte kändes genomarbetat. Som till exempel platserna för oss fotografer. Att kunna få bra bilder under ett race och speciellt ett helt nytt race som det här i Göteborg borde ligga som högsta prioritet vid sidan om förarnas säkerhet. Vi fotografer hade blivit dedikerade två platser där vi fick stå vid banan. Dessutom var dessa två platser belägna inne på banan vilket man dels måste vänta tills ett heat är klart, vilket visserligen gick relativt fort eftersom det var korta Head 2 Head race. Men att stå på insidan av en bana och ta bilder har aldrig känts rätt för mig iallafall. Man vill liksom inte ha bilarna från den vinkeln. Om man sen ville stå på utsidan av banan täcktes hela banan av ett gult rutigt staket som var för högt att nå över. Det fanns inte ett enda hål i gallret där man kunde sticka ut kameran och slippa gallret i bilden. Dessa håll finns överallt på till exempel Nürburgring där det är bra och säkert för fotograferna att stå. Men här fanns inte ett enda hål. På platsen jag tagit bilden på Robert Dahlgren blev jag bortkörd från för där var det inte tillåtet att stå även om det inte var någon som helst risk för att kunna bli påkörd. Så här måste man ta ett rejält tag och ta hjälp av någon erfaren fotograf som får vara med och hjälpa till när platserna för oss fotografer ska bestämmas. 

Som jag nämnde passerade jag inne på Ullevi när jag gick till banan. Så när besvikelsen över hur man gjort banan vid sidan om Ullevi slogs jag givetvis av tanken av vad det skulle krävts för att lägga en del av banan inne på Ullevi? Det hade ju garanterat varit ett superhäftigt race på all vis även om läktarna hade varit tomma med tanke på hur lite folk som tyvärr var och såg på racet. Sen förstår jag att det nog inte hade varit helt lätt att anlägga en bana som det går att köra bilar på inne på Ullevi men tanken borde varit lockande. 

Jag fick en pratstund med Alexander Graff som kör en Volkswagen ID.3 för Exion Racing team. Alexanders 11-plats placering kanske inte var det han hade siktat på men nu var racet som det var och när han kort skulle beskriva hur det gick till och hur man räknade poängen tappade han bort mig väldigt fort. Han är dock taggad och ser fram emot kommande race som förhoppningsvis kommer vara bättre eftersom dom kommer hållas på normala och riktiga racingbanor. Då kanske vi förhoppningsvis får se lite riktig racing och Graff på en högre placeringen. 

Vinnare av dagens race var Robert Dahlgren som kör för PWR Racing i en CUPRA Born. Robert blev faktiskt utesluten efter första dagens final. Anledningen till att han blev utesluten ur final och semifinal var efter en teknisk kontroll som visade på en felaktigt monterad bärarm. Så dag ett tog Jimmy Eriksson hem segern men som sagt efter att Dahlgren blev utesluten av tekniska själ. Dag två tog dock Dahlgren revansch och tog hem segern. 

Potentialen för det här racet är verkligen i toppklass så jag hoppas verkligen att man gör sitt bästa för att göra det bättre till nästa år om man planerar att fortsätta köra ett race i Göteborg. Det som hölls på Bananpiren i Göteborg var verkligen i världsklass och roligt för både förarna, publiken och oss fotografer. Resten av säsongen kommer garanterat blir bättre eftersom racen kommer hållas på riktiga banor. Så jag håller tummarna för att det blir mer riktig racing då. 

STCC Göteborg

4 st team. Exion Racing, PWR Racing, Brink Motorsport

Antal förare 12. 

Robert Dahlgren (PWR Racing) CUPRA Born

Jimmy Ericsson (Brink Motorsport) Tesla Model 3

Calle Bergman (Exion Racing) BMW i4

Viktor Gustavsson (Exion Racing) Volkswagen ID.3

Axel Bengtsson (PWR Racing) CUPRA Born

Tobias Brink (Brink Motorsport) Tesla Model 3

Månz Thalin (Exion Racing) BMW i4

Alexander Graff (Exion Racing) Volkswagen ID.3

Anton Marklund (PWR Racing) CUPRA Born

Mikael Karlsson (Brink Motorsport) Tesla Model 3

Ola Nilsson (Exion Racing) Volkswagen ID.3

Lukas Sundahl (Exion Racing) BMW i4

Antal rece 5, 8-9 Juni Göteborg, 28-29 Juni Ljungbyhed, 24 Augusti Helsingborg, 13-14 September Ring Knutstorp, 20-21 Mantorp Park

Lämna ett svar

Trending

sv_SESvenska