Cars Collection har provkört den mest hypade bilen och pickupen just nu utan diskussion!

Tesla Cybertruck är verkligen utan konkurrens den mest omtalade och ifrågasatta bilen och pickupen som bilbranchen skådat på länge! Bara det faktum att det kommer ta lång tid, om någonsin, att det kommer bli tillåten att köra Cybertruck på våra svenska vägar och gator. Allt som rör den går emot våra traditioner för hur bilar ska se ut och vara. Den är för tufft byggd med sina fyrkantiga och vassa linjer men samtidigt det som gör att den blir så otroligt cool och banbrytande! 

Eftersom förbeställningarna på över 2 000 000 stycken ha produktionen av Tesla Cybertruck fullständigt knäckts. Tesla har en produktionshastighet på cirka 200 000 Cybertrucks per år. Det här har lett till att Tesla valt att inte ta ut någon bil alls som så kallad pressbil som pressen kan boka och låna för att provköra och göra reportage om. Dom bilarna som ni kanske sett i annan press har varit kundbilar som lånats in för att göra reportagen. Så har även skett den här gången med denna Tesla Cybertruck Cars Collection fått låna och provköra. Jag lyckades via en Tesla Cybertuck kund grupp på Facebook få kontakt med en ägare som bodde i Tampa, Florida, USA som kunde tänka sig låna ut sin Cybertruck för att jag skulle kunna gör ett reportage. Så utöver satt du kan läsa min artikel om Tesla Cybertruck här på Cars Collection har jag även som första svenska journalist levererat provkörningsartiklar till Auto Motor & Sport, Tidningen Motor och lifestylemagasinets Voyager

default

Cybertruck är verkligen så kantig som den ser ut på bild när man ser den i verkligheten. Men när man bekantat sig med bilen ett tag känns formerna helt rimliga. När man hoppar upp och in i bilen gör sig den gigantiska och platta framrutan än mer tydlig. Även om man inte ska göra det så skulle en person lätt få plats liggandes på utrymmet framför konsolen fram och ratten. Så här känner man verkligen att det finns rymd som gör den interiöra känslan väl. Även de övriga utrymmena är väl tilltagna interiört med undantag för att även taket där bak och över det bakre sätet sluttar, fast bakåt. Det gör att utrymmet i baksätet känns lite mindre än hos konkurrenter. 

Ratten som inte är rund utan lite fyrkantig oval gör den extremt minimalistiska instrumentbrädan komplett. Det finns inte en enda fysik knapp. Allt styrs via den 18.5 tum stora pekskärmen i mitten av bilen fram. Du har även några pekkänsliga ytor på ratten för blinker, helljus, tuta, för att nämna några funktioner. Det tar en liten stund att vänja sig vid dom pekkänsliga knapparna och framförallt då blinkers som man är van vid ska sitta bakom ratten och som en spak. Men när man väl vant sig är det bekvämt. 

Körmässigt skulle man kunna tro att Cybertruck är lika otymplig som den ser ut. Men så är det faktiskt inte. Tack vare att de bakre däcken också kan svänga blir svängradien inte alls så stor som hos många andra pickuper. Så den här funktionen gör att Tesla Cybertruck blir mycket smidigare att ta sig runt i än vad den ger intryck av. 

När man ligger på motorvägen skulle man kunna tro att vindbruset bilens kantiga former genererar skulle bli outhärdlig. Så är inte fallet och man har en god komfort ljudmässigt i Cybertruck. Tesla har dessutom inte snålat på ljudsystemet i Cybetruck så störs du ändå av det minimala vinbruset kan du överösta det med musik du gillar. 

En sak man får vänja sig med men som garanterat kommer lugna ner sig när nyhetens behag lagt sig är är hur mycket uppmärksamhet Tesla Cybertruck genererar. Även i USA där många Cybertrucks redan rullar drar den forfarande till sig uppmärksamhet och folk kommer fram och vill kolla och prata. 

Jag fick två dagar med Tesla Cybertruck och på dom här två dagarna hann jag med både en längre tur på motorvägen och stadskörning. Jag har själv ägt total fem pickuper så jag känner att jag vet hur det är att köra och äga en pickup. Att ta steghet till en eldriven pickup som Tesla Cybertruck känns inte helt avlägset faktiskt, om den nu blir godkänd och tillåten att köra i Sverige. 

Tesla Cybertruck Foundation series dual motor

Grundpris: Från 1 021 500 kr

Drivlina: AWD-versionen med dubbla motorer använder en induktionsmotor på framaxeln med en maximal effekt på 303 hk (226 kW) och en permanentmagnetmotor på bakaxeln med en maximal effekt på 593 hk (221 kW) för en total effekt på 600 hk (450 kW).

Acceleration: 0-100 km/h på 3,8 sek

Toppfart: 180 km/h

Räckvidd: 511 km

Tjänstevikt (dual motor all season): 3,009 kgMått (längd/bredd/höjd): 5,682.9 mm, bredd (med bakspeglar)/2,413.3 mm, höjd 1740.8 mm. Axelavstånd 3,635 mm

Lämna ett svar

Trending

sv_SESvenska