Jag har som Svenska motorjournalist återigen varit först med att provköra en ny bilmodell. Den här gången Amerikanska Rivian och deras andra modell R1S. Ni som haft lite koll på CarsCollection.se har kanske sett artikeln om Rivian R1T som jag la ut i mitten av augusti. R1T är en pickup medan R1S är en famije-SUV med plats för sju personer. Jag körde både Rivian modellerna på en resa till Florida innan sommaren i år. På samma resa körde jag dessutom som första svenska journalist Telsas pickup Cybertruck.

Rivian R1S är verkligen en trevlig bil kan jag dirket säga. Så mycket kraft i en familje-SUV. Visst ligger den i lite lä jämfört med Tesla Model X Plaid som jag också skrivit om och fick uppleva på samma resa till Florida, USA. Men Rivian R1S är verkligen inte långt efter och dessutom plats för sju till skillnad mot Tesla Model X som bara har plats för sex personer. Interiören i R1S är verkligen snygg! Materialvalet och hur man designat den är helt klart i topp och ligger i fas om inte över konkurenterna.

I grunden är R1S och R1T samma bil. Dom har samma drivlinor och väldigt lika fronter. Interiört framåt är dom i stort sett också samma. Det är först bakom de främre sätena förändringen börjar. Som tidigare nämnt har R1S plats för sju personer med§n R1T har ett flak och ä r 40 centimeter längre. Vad som passar dig bäst överlåter jag självklart till dig att avgöra. Men utöver ovan nämnda saker är bilarna som sagt nästan samma. När jag lånade bilarna hade jag först R1T och bytte sen till R1S dagen efter. 

Min provkörningstur i Rivian R1S blev inte alls lika lång som med R1T. Men och andra sidan kände jag att min upplevelse från R1T som jag ändå körde samma dag och dagen innan satt kvar. Så nu handlade det mer om att provsitta all säten och känna in skillnaden från pickup-syskonet. Och det gör man, direkt och tydligt så länge du inte bara tittar framåt och inte i backspegeln för då är det praktiskt taget omöjligt att direkt avgöra vilken av bilarna man faktiskt sitter i och kör. Så lika är dom. Så den här artikeln bli kortare än normalt och den artikeln på R1T. Just för att drivlinan och kör upplevelsen är i stort sett den samma. Versionen med fyra motorer har 847 hästkrafter, och det är mycket! Du avklarar sprinten från 0 till 100 kilometer i timman på bara 3 sekunder. Precis som jag skrev i artikeln om Rivian R1T ville jag kunna resa hem och inte spendera tid bakom Amerikanskt galler. Självklart fick jag möjlighet att testa accelerationen ändå men på ett kontrollerat sätt. 

Men Rivian är verkligen ett märke som kommer visa vad dom går för. Det känns väldigt spännande och kul att som enda svenska motorjournalist ha fått provköra båda deras modeller och göra artiklar om det. 

Rivian R1S

Grundpris: Pris (USA): Från $77 700 (motsvarande 742 873 SEK) 

Motor: Två elmotorer fram, två elmotorer bak, 847 hästkrafter, 1231 newtonmeter

Kraftöverföring: Steglös automatlåda, fyrhjulsdrift
Effekt: 847 hästkrafter, 1231 newtonmeter Acceleration: 0-100 km/h på 3,0 sekunder
Toppfart: 185 km/h

Räckvidd: 505 km
Vikt: 3 206 kg
Mått (längd/bredd/höjd):  5100/2014/1816–1963 mm

Lämna ett svar

Trending

sv_SESvenska