Artikeln producerades ursprungligen 20 mars 2013, vissa fakta och priser kan har förändrats sedan dess.

Testa F1

Det finns få saker som kan mäta sig med upplevelsen från förarsätet i en Formula 1 bil, Cars Collection har testat och kan berätta hur du ska göra för att få denna dröm i uppfyllelse.

Formula 1 säsongen har precis dragit i gång och första loppet i Australien vanns av finske Kimi Räikkönen. Det är en sak att titta på F1 på en TV, du får en bra uppfattning om allt som händer och vem som leder. Det är en annan sak att stå vid sidan av banan och vara publik. Där har man inte samma koll på racet men ljudet, lukten och stämningen ger en upplevelse du aldrig kan få genom teven. Men att uppleva en F1-bil från förarstolen överträffar alla annat! Cars Collection  tog sig till den ungerska F1-banan, Hungaroring, för att prova på att köra F1 och låta en dröm gå i uppfyllelse. En dröm för många

Det finns en del arrangörer runt om i världen som ordnar denna typ av resor. Cars Collection valde svenske Johan Rajamäki som ordnat F1-upplevelser för folk under flera år. Efter en egen framgångsrik racingkarriär startade han med att köpa en begagnad F1-bil för drygt tio år sen. Sen dess har han ägt ett flertal pensionerade F1-bilar som han låter sina kunder köra. Bilarna är sådana som körts i riktiga lopp av riktiga förarna. Men det är några förändringar som gjorts på bilarna för att överhuvudtaget kunna köras av en novis och hålla ihop. Den högvarviga V10-motorn har bytts ut mot en ”säker” Cosworth-V8 på 650 hästkrafter. Med tanke på bilens totalvikt på cirka 520 kilo blir vikt kontra hästkrafter till plus på kraftsidan. Bromsar och växellåda har också bytts ut. Orginalbromsarna kräver en mycket hög temperatur för att börja fungera vilket så gott som ingen nybörjare klarar av att få. Trots förändringarna bör ingen bli besviken. Effekten på 650 hästkrafter ger en acceleration från 0 till 200 på 5 och toppfarten vid 330 km/h.

 

Dagen börjar med en genomgång av banan och säkerheten som står högst på listan av viktiga saker. Det är inga billiga leksaker och grundpriset för en begagnad F1:a utan motor landar på drygt två miljoner kronor. Det handlar också mycket om att bara få möjligheten att köpa en vilket inte vem som helst får. Efter genomgång står körning med Formel Renaultbilar på schemat. En lite mindre typ av formelbil och med lägre effekt. En bra start för att vänja sig vid känslan hur man sitter i en bil av denna typ med motorn bakom ryggen, utstickande hjul precis framför sig och inget tak eller ruta för den delen. 

Efter lunch är det då dags för det vi alla väntat på så länge. F1-bilen vi ska köra står uppställd i depån. Det är en svart Bar Honda från 2004 som körts av Jenson Button och Rubens Barrichello. Ungern är inte känt för att vara ett svalt land och så icke heller denna dag. En stekhet sol från en klarblå himmel gör allt annat än svalkar. I den brandsäkra overallen och fastspänd i förarstolen likt i ett skruvstäd är klaustrofobin farligt nära, värmen gör inte situationen bättre. Värre än så här blir det inte för när signalen om att lägga i ettans växel och ge lagom gas vänder paniken till eufori. Ut på banan från depån och några svängar för att få upp värmen i däcken. Sen bär det av, axet i bilen är enormt, man trycks ner i sätet likt en flodhäst som står på bröstkorgen. När första kurvan kommer och bromsen pressas till max har flodhästen flyttat bakom dig och pressar på från ryggen. Det är då man förstår varför fempunktssäkerhetsbältena skulle dras åt så hårt så man knappt kunde andas. Ut från kurvan och flodhästsyndromet bara fortsätter men nu från sidan. G-kraften som uppstår i en F1-bil är helt enorm och det är svårt att förstå hur förarna orkar med ett helt lopp på i snitt 50 varv. Idag kör vi tre varv vilket först lät som lite men i efterhand var gott och väl vad kroppen klarade. Efter drygt två varv börjar man få en lite bättre uppfattning om hur snabbt svängarna kan tas och hur sent man kan bromsa. Men när man i efterhand tittar på skillnaden med sin egna varvid och de Michael Schumacher hade på samma bana förstår man att Formula 1-bilens potential endast har utnyttjats med ungefär 20 procent. Trots denna insikt har en dröm har gått i uppfyllelse och leendet från läpparna kommer garanterat stanna länge!

Fakta

Grundaren, Johan Rajamäki, kommer ifrån Finland men bor sedan lång tid i Sverige. Började köra gokart för att sedan ta steget upp till diverse formelklasser. Största framgången kom 1996 då han vann BOSS-serien (Big Open Single Seaters) i en Arrows. Efter det erbjöds Johan en testkörning i just Arrowsstallet.

Samma år började han planera för ett eventbolag som skulle ge vanligt folk en möjlighet att få pröva på F1. Ett prisexempel är som följer:

Hungaroring. 3 dagar. Ingår flygresa T/R Budapest, inkvartering i enkelrum, transfer till Hungaroring. 1 x 4 varv Formel 1, 2 x 15 minuter med Formula Renault. Banhyra, bränsle, instruktioner, personlig utrustning, försäkring och lunch ingår.

Rajamaki Racing

GrundarenJohan Rajamäki
Bil2004 Bar Honda F1
MotorCosworth-V8
Effekt650 hk
Acceleration0 – 200 km/h 5 sekunder
Toppfart330 km/h
Vikt520 kg
Pris kurs24 850 kronor
Webbwww.rajamakiracing.com

Trending

sv_SESvenska